loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 21 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

طول عمر کامپوزیت ونیر یکی از دغدغه های مهم برای افرادی است که اقدام به نصب این روکش نموده اند. با توجه به اینکه گفته می شود استحکام و مقاومت این روکش نسبت به روش های مشابه مانند لمینت دندان کمتر است، برای بسیاری از افراد این سوال پیش آید که ماندگاری این روش تا چند سال است. و اینکه آیا ارزش سرمایه گذاری کردن را دارد یا خیر. در این مقاله به این موضوع پرداخته و نیز عواملی که می تواند ماندگاری کامپوزیت ونیر را افزایش دهد را بیان می نماییم. در ابتدا باید گفت طول عمر روکش کامپوزیت ونیر بین 5 تا 7 سال برآوررد می شود. این ماندگاری در مقابل چگونگی انجام این روش و مراقبت های بعد از آن بسیار مدتی طولانی به شمار می رود. هرچند می توان با روش هایی روکش را حتی تا 10 سال نیز بدون هیچگونه آسیبی نگهداری نمود.

 طول عمرکامپوزیت ونیر دندان به چه عواملی بستگی دارد

طول عمر تمامی روش هایی که به منظور زیبایی و درمان انجام می گیرند، رابطه مستقیمی با مراقبت های بعد از آن و نیز انتخاب پزشکی است که این روش را برای فرد پیاده سازی می نماید، دارد. در این قسمت این موضوعات را کاملا توضیح می دهیم تا آشنایی کامل با آن ها حاصل شود.

طول عمر کامپوزیت ونیر 6854641231321328745152

انتخاب بهترین دندانپزشک برای نصب روکش کامپوزیت ونیر

در صورتی که با روش نصب روکش کامپوزیت ونیر آشنایی نسبی داشته باشید، می دانید که این روش یکی از آسان ترین و سریع ترین روش ها برای پوشاندن نواقص ظاهری دندان ها می باشد. در عین حال دندانپزشک در انتخاب رنگ و چگونگی نصب روکش کامپوزیت ونیر نقش دارد. در این روش نیازی به درمان های تهاجمی و یا دیگر اقدامات تخصصی بر روی دندان نمی باشد. روکش کامپوزیت بر اساس رنگ انتخاب و سپس با استفاده از چسب و لیزر مخصوص بر روی دندان ها ثابت می شود. ولی نصب روکش اهمیت زیادی در ماندگاری کامپوزیت ونیر دندان  و سلامت دندان ها دارد. به این صورت که دندانپزشک باید طوری روکش را بر روی دندان نصب نماید که هیچگونه سوراخ و یا روزنه ای برای نفوذ ذرات غذا و میکروب ها باقی نماند. در غیر این صورت دندان های زیر روکش دچار عفونت شده و مجبور به تعویض آن خواهید شد.

نوع موادی که روکش کامپوزیت دندان را تشکیل می دهند

اینکه روکش کامپوزیت ونیر از چه نوع موادی ساخته شده است، تاثیر زیادی در طول عمر کامپوزیت ونیر دارد. به این معنی که روکش های کامپوزیت ونیر بر اساس نوع مواد بکار رفته و تنوع رنگی در مطب یا کلینیک موجود می باشد. نوع مواد بکار رفته تاثیر زیادی در مقاومت روکش در برابر ضربه و رنگ پذیری دارد. در صورتی که روکش از مواد مرغوب و با کیفیت ساخته شده باشد، طول عمر خود آن و رنگ روکش افزایش خواهد یافت. به این صورت که با کوچک ترین ضربه دچار لب پریدگی نمی شود و یا نمی شکند. همچنین به سرعت دچار تغییر رنگ و لکه پذیری نیز نمی شود. بنابراین بهتر است روکش را از مرغوب ترین و با کیفیت ترین مواد انتخاب نمایید تا سال های بیشتری از زیبایی دندان های خود لذت ببرید. با اینکه ممکن است هزینه های این روکش بالاتر باشد، ولی ارزش این سرمایه گذاری را خواهد داشت.

ترک عادات رفتاری آسیب زننده

عادت های رفتاری مانند ناخن جویدن و یا مهم تر از آن دندان قروچه و از این قبیل می تواند تاثیر بسیار مخربی در طول عمر کامپوزیت ونیر داشته باشد. به این معنی که فرد در اثر دندان قروچه دچار ساییدگی دندان می شود. در نتیجه ارتفاع دندان ها دستخوش کاهش شده و به شدت حساس می شوند. در صورتی که با این وضعیت دندان ها را کامپوزیت ونیر نماید، ساییدگی روکش باعث از بین رفتن و کوتاه شده دوره ماندگاری کامپوزیت ونیر دندان می شود. رفتارهای دیگر مانند جویدن ناخن و یا یخ و یا خرد کردن آبنبات به وسیله دندان ها از جمله این رفتارهای غلط و آسیب زننده می باشند. از آنجایی که روکش کامپوزیت ونیر مقاومت و استحکام دندان های طبیعی را ندارد، سریع تر دچار مشکلاتی مانند شکسته شدن روکش و یا لب پر شدن در دندان هایی که بیشتر در معرض خطر هستند می شود.

نحوه انجام مراقبت های بهداشتی

همواره مراقبت های بهداشتی جزو ارکان و اصول نگهداری و مراقبت از دندان ها بوده است. با دندان های کامپوزیت شده نیز مانند دندان های طبیعی رفتار می شود. به این معنی که باید به صورت مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه استفاده شود. استفاده از مسواک های نرم برای جلوگیری از خراش دادن رویه کامپوزیت ونیر در کنار خمیردندان های مخصوصی که باعث سایش و تغییر رنگ روکش نشود، می تواند یکی از روش های افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر به شمار رود. در کنار مسواک زدن، استفاده از نخ دندان برای مراقبت و جلوگیری از آسیب به لثه ها بسیار مهم و سودمند است. دهانشویه نیز باید از نوع خاص و مورد تایید انتخاب شود تا آسیبی به رنگ روکش وارد ننماید. با این مراقبت ها می توان جلوی ماندن ذرات غذا در بین لثه ها و روکش را گرفت و بدین ترتیب سلامت دندان های زیرین ورنگ روکش کامپوزیت را تضمین کرد.

 

تغذیه درست و صحیح

همانطور که گفته شد روکش کامپوزیت ونیر مقاومت زیادی در برابر لکه پذیری و تغییر رنگ دندان ندارد. این موضوع، اهمیت تغذیه صحیح را برای افزایش طول عمر کامپوزیت دندان توجیه می نماید. باید بعد از نصب روکش از خوردن و نوشیدن مواد غذایی رنگی خودداری نمایید تا رنگ روکش تغییر نکند. در صورتی که از این مواد استفاده شود، سریعا مسواک بزنید و در صورت عدم دسترسی به مسواک، آب زیادی بنوشید تا اثر رنگ از روی روکش پاک شود. همچنین نباید از مواد غذایی سفت و سخت استفاده شود. این مواد باعث اعمال فشار زیادی بر روی روکش شده و به مرور باعث تضعیف آن می شود. به این صورت که در اثر کمترین ضربه روکش می شکند و نیاز است تعویض گردد. مواد غذایی چسبناک و شیرین نیز برای روکش دندان بسیار مضر و مخرب می باشند. باید استفاده از این مواد کنترل و محدود شود.

عدم استعمال دخانیات

استعمال دخانیات یکی از رفتارهایی است که بدترین تاثیرات را بر روی دندان های طبیعی و یا روکش شده دارد. استعمال دخانیات بخصوص سیگار که شیوع بیشتری دارد، از دو جهت باعث آسیب به روکش شده و طول عمر کامپوزیت دندان را کاهش می دهد. از این لحاظ که افراد سیگاری کمتر به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند، در نتیجه روکش کامپوزیت ونیر بعد از مدت کوتاهی آسیب دیده و نیز سلامت دندان ها نیز به خطر می افتد. از طرفی عدم رعایت مراقبت های بهداشتی در کنار نیکوتین موجود در این مواد باعث لکه پذیری و تغییر رنگ سریع روکش کامپوزیت دندان می شود. روکش شفافیت و براق بودن خود را از دست داده و به مرور زمان زرد و بدرنگ می شود. بنابراین یکی از عوامل کاهش طول عمر کامپوزیت ونیر، مصرف دخانیات و عدم کنترل آن است.

طول عمر کامپوزیت ونیر  8784511121200265

عدم مصرف مشروبات الکلی

مشروبات الکلی نیز مانند دخانیات از دو جهت می تواند باعث کاهش طول عمر کامپوزیت ونیر شود. از یه طرف الکل موجود در این نوشیدنی های به مرور باعث ساییدگی و فرسایش روکش شده و در نتیجه ماندگاری آن را کاهش می دهد. از طرفی رنگ موجود در این نوشیدنی های تاثیر مخربی در شفافیت و زیبایی روکش کامپوزیت ونیر دارد. با توجه به مقاومت پایین روکش کامپوزیت ونیر باید تا حد امکان مصرف این مواد را کنترل و محدود نمایید.

عدم استفاده ابزاری از روکش دندان

یکی دیگر از مراقبت های اصولی از روکش کامپوزیت ونیر، عدم استفاده ابزاری از دندان ها می باشد. به این صورت که به هیچ عنوان کارهایی مانند بازکردن درب قوطی و یا شکستن اجسام سخت و حتی تنقلاتی مانند آجیل ها و آبنبات های سفت را با دندان فراموش کنید. مقاومت و استحکام روکش کامپوزیت ونیر به مراتب خیلی کمتر از دندان های طبیعی می باشد. به همین دلیل به سرعت ممکن است لب پر شده و یا آسیب جدی تری ببیند. به همین دلیل برای افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر باید به نرمی و ملایمت با این روکش ها برخورد شود و از آوردن هر گونه فشار و ضربه به آن خودداری شود.

مراجعه  منظم به دندانپزشک

بعد از اینکه روکش کامپوزیت ونیر بر روی دندان ها نصب شد، هر 6 ماه باید برای چکاپ و بررسی وضعیت دندان ها و لثه به دندانپزشک مراحعه نمایید. در این جلسات دندان پزشک وضعیت دندان های زیر روکش، التهاب و یا عفونت در لثه، ساییدگی روکش و … را مورد بررسی قرار می دهد. با توجه به طول عمر این روش که بالای 5 سال می باشد، عدم مراجعات منظم ممکن است باعث آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها شود. در این جلسات دندانپزشک قسمت هایی که خود بیمار امکان تمیز کردن آن را ندارد، تمیز کرده و ضدعفونی می کند. مراجعات منظم و به موقع یکی از عوامل مهم در افزایش طول عمر کامپوزیت ونیر به شمار می رود.

کلام آخر:

همانطور که ملاحظه کردید روکش کامپوزیت ونیر بسیار حساس و شکننده بوده و ممکن است در صورت بی احتیاطی و عدم مراقبت های صحیح مجبور به تعویض آن شوید. ولی مراقبت های بعد از نصب روکش نیز بسیار ساده بوده و امری پیچیده نمی باشد. در تمامی روش های زیبایی مانند لمینت دندان و یا کامپوزیت بایستی این مراقبت ها به بهترین نحو انجام شود تا طول عمر آن ها افزایش یابد. در مورد کامپوزیت ونیر این مراقبت ها کمی بیشتر و دقیق تر باید رعایت شود.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 22
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 183
  • بازدید ماه : 479
  • بازدید سال : 3,678
  • بازدید کلی : 10,624