loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 244 چهارشنبه 21 آبان 1399 نظرات (0)

برای اینکه بدانیم سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است؟ نیاز است آشنایی کاملی با هر یک از مراحل ایمپلنت دندان داشته باشیم. مشکلات و سختی های هر مرحله را بدانیم و در نهایت نتیجه بگیریم که کدامیک از این مراحل سخت تر و نیاز به مراقبت و نیز تخصص بیشتری دارد. اینکه در کدام مرحله درد ایمپلنت دندان بیشتر است و با چه روش هایی می توان آن را رفع یا کنترل نمود از مهم ترین موضوعاتی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. در ابتدا باید بگوییم ایمپلنت دندان شامل سه مرحله کلی می باشد. مرحله اول قرار دادن پایه، مرحله دوم نصب ابانمنت و در نهایت نصب تاج روی ابانمنت. نکته مهم انتخاب جراح می باشد که می تواند در هر یک از این مراحل با تخصص و تبحر خود، عوارض ناشی از این جراحی را کاهش داده و درد را کمتر نماید.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان  124789مرحله اول

مرحله اول همانطور که گفتیم، مرحله قرار دادن پایه به عنوان ریشه دندان می باشد. برای این کار ابتدا برای جلوگیری از درد از بی حسی موضعی یا در مواقعی در صورت تمایل بیمار و صلاحدید جراح از بیهوشی عمومی استفاده می شود. سپس جراح محل کاشت ایمپلنت را بررسی می نماید. استخوان فک در این مرحله نقش مهمی در ارزیابی دارد. بنابراین نیاز است لثه را برش داد تا به استخوان فک دسترسی پیدا کرد. نیاز است سطح استخوان صاف و مسطح باشد. در صورت نیاز جراح با استفاده از ابزار مخصوص استخوان را تغییر شکل می دهد تا به این هدف برسد و حالت مطلوب بدست آید. نیاز است بافت لثه نیز مورد بررسی قرار گیرد تا بیماری یا عفونتی در آن وجود نداشته باشد. اجاد برش کوچک روی لثه باعث می شود تا جراحت این جراحی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

سپس با استفاده از مجموعه ای از مته ها، سوراخی در استخوان فک ایجاد می کند. ابتدا زا مته های کوچک برای ایجاد سوراخ کوچک تر و سپس بزرگتر استفاده می شود. این سوراخ کوچک مسیر بقیه سوراخ ها را مشخص می نماید و به عنوان سوراخ پایلوت به شمار می رود. پس از مطمئن شدن از مسیر صحیح سوراخ داخل استخوان، با استفاده از مته های بزرگتر این قسمت عمیق می شود تا فضای لازم برای قرار دادن ایمپلنت دندان آماده شود. باید به قدری استخوان فک را عمیق نمود تا پایه ایمپلنت دندان در آن قرار گیرد. مهم ترین نکته این است که استخوان فک را به اندازی نباید گرم نمود که باعث مرگ سلول های استخوانی شده و در فرآیند جوش خوردن استخوان فک با پایه مشکل ایجاد می نماید. در برخی موارد از اشعه ایکس برای ارزیابی محل قرار دادن ایمپلنت دندان استفاده می شود تا نزدیک عصب ها و رگ های خونی قرار نگیرد.

مرحله دوم

در این مرحله پس از بررسی های لازم نوبتبستن محل جراحی می باشد. بستن محل با استفاده از بخیه هایی انجام می شود تا دور کلاهکی به نام هیلینگ کپ که برای جلوگیری از نفوذ مواد از دهان به زیر لثه روی پیچ ایمپلنت گذاشته شده، را بگیرد. این بخیه ها بعد از جوش خوردن لثه از آن کشیده می شود. سپش 5 تا 7 ماه زمان داده می شود تا فرآیند جوش خوردن استخوان فک و پایه به اتمام برسد. این مدت به تراکم استخوان فرد و مراقبت هایی که انجام می شود بستگی دارد. پنج ماه زمان لازم برای فک بالا به علت نرم بودن نسوج ، و 7 ماه برای فک پایین در نظر گرفته می شود. در این مدت نیاز است مراقبت های لازم برای جلوگیری از عفونت لثه و دندان انجام گیرد. مراقبت های بهداشتی می تواند نقش مهمی در سرعت بخشیدن به این زمان دارد.

می توان گفت تا این مرحله سخت ترین اقدامات و پیچیده ترین آن ها انجام شده است. اینکه ابتدا باید وضعیت فک مورد بررسی قرار گیرد، در مواقعی نیاز است که از پیوند استخوان یا لیفت سینوس برای فک بالا استفاده شود. این مراحل نیز می تواند در صورت نیاز مزید بر علت سخت تر بودن این مرحله شود. لیفت سینوس پیچیدگی های خود را دارد. مراقبت هایی که باید انجام شود تا سینوس بیمار آسیب نبیند یا برداشتن استخوان از یک ناحیه از بدن و تزریق در فک نیز از مشکلات و سختی های این مرحله است. اینکه پیچ و سوراخ در محل صحیح خود قرار گیرد و لق و شل نباشد، می تواند در موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. نحوه قرار دادن و محل سوراخ کردن استخوان فک به دور از رسیدن آسیب به آن را می تواند از دیگر سختی های این مرحله دانست.

سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان  5478793مرحله سوم

پس از اینکه استخوان فک و پایه یکپارچه شده و بهم جوش خوردند، مرحله بعدی که قرار دادن ابانمنت است، شروع می شود. در این مرحله ابانمنت که واسط بین تاج و ریشه دندان کاشته شده است، در محل خود قرار می گیرد. ابانمنت نیز مانند پایه از تیتانیوم که فلزی سخت است ساخته شده است و توانایی و قدرت کافی را برای نگهداشتن تاج و روکش خواهد داشت. سپس تاج دندان بر روی ابانمنت نصب می شود. تاج دندان جنسی از مینای دندان طبیعی است که بسیار محکم و غیر قابل نفوذ می باشد. بعد از روکش دندان این مرحله هم به اتمام رسیده و فرآیند ایمپلنت دندان انجام شده است. این مراحل سختی های ویژه ای ندارد. چون استخوان فک و پایه به درستی جوش خورده اتد و ریشه دندان ساخته شده است. مراقبت های بعد از این مرحله می تواند بسیار مهم و تعیین کننده باشد.

کلام آخر

همانطور که مفصلا توضیح داده شد، در پاسخ به این پرسش که سخت ترین مرحله ایمپلنت دندان کدام است؟ باید گفت مرحله ابتدایی و قرار دادن پایه ایمپلنت دندان که قرار است به عنوان ریشه عمل کند، سخت ترین مرحله می باشد. دقت و مهارت جراح می تواند از عوارضی مانند درد ایمپلنت دندان، خونریزی و … بعد از جراحی جلوگیری نماید. همچنین پیدا کردن محل مناسب قرار دادن پیچ پایه، سوراخ نمودن مناسب و به اندازه، تشخیص اینکه تراکم استخوان در چه حد است و آیا نیاز است پیوند استخوانی انجام گیرد و … از جمله سختی های مرحله ابتدایی می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 131
  • بازدید ماه : 427
  • بازدید سال : 3,626
  • بازدید کلی : 10,572