loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 52 پنجشنبه 26 فروردین 1400 نظرات (0)

مشکل می تواند از بروز و تشدید آن جلوگیری نماید. ممکن است برخی از این عوامل غیر قابل اجتناب هم باشند مه در نهایت نیاز به نگرانی نیست. زیرا با لمینت دندان زرد ، بدرنگی دندان ها تا پایان عمر دیده نخواهد شد.

مصرف برخی داروها در زمان بارداری مادر

یکی از علل زرد شدن دندان های کودک، مصرف داروهایی مانند تتراسایکلین توسط مادر در زمان بارداری است. این دارو بخاطر ترکیبات خود باعث تغییر رنگ دندان های کودک می شود.

وجود فلوراید در داخل خمیر دندان

اکثر خمیردندان ها دارای فلوراید می باشند. فلوراید برای افزایش استحکام و سفت شدن دندان ها کمک زیادی می کند. ولی مصرف بیش از اندازه و مجاز آن باعث زرد شدن دندان ها می شود.

ضربه و فشار به دندان ها

ضرباتی که به دندان وارد می شود، می تواند باعث آسیب رساندن به توبول های عاجی دندان شده و در نتیجه بدرنگی دندان ها را به همراه خواهد داشت. این فشارها و ضربات باعث ایجاد تخلخل هایی روی سطح دندان می شود که محل مناسبی برای جمع شدن رنگدانه ها و نیز میکروب ها هستند. به مرور زمان این سوراخ ها با این مواد پر شده و در نتیجه دندان ها بدرنگ و زرد می شوند.

عفونت دندانی

یکی دیگر از علل زرد شدن دندان ها، وجود عفونت در دندان ها است. این عفونت بخصوص اگر در دوران کودکی اتفاق بیفتد باعث ایجاد رنگ زرد در دندان های شیری کودک شده و در مواردی دندان های دائمی نیز از این عارضه در امان نخواهند بود. بنابراین بهتر است هر گونه عفونت دندانی در این دوران حساس رفع شده تا منجر به استفاده از لمینت دندان نشوید. هرچند در این صورت کودک باید تا دوران بلوغ کامل صبور باشد، زیرا در این سنین امکان نصب روکش لمینت دندان زرد وجود ندارد.

روت کانال دندان ها

بعد از اتمام روت کانال دندان ها،  مواردی مانند خونریزی از پالپ دندان و … می تواند باعث زرد شدن رنگ دندان ها شود. مواد ترمیمی مانند آمالگام نیز یکی از علل  بدرنگی رنگ دندان می شود که به سادگی نیز قابل درمان نمی باشد. بنابراین در این زمان بهترین راه حل لمینت دندان زرد می باشد.

نحوه نصب روکش لمینت دندان زرد

حال که با عوامل و علل ایجاد بدرنگی و زرد شدن دندان ها آشنا شدیم، در این مرحله می خواهیم نحوه درمان این مشکل را نیز توضیح دهیم. مراحل زیر را برای نصب روکش لمینت دندان باید طی کنیم:

آماده کردن لثه ها

دندانپزشک ابتدا باید وضعیت سلامت لثه ها را  بررسی نموده و مطمئن شود که مشکلات و  بیماری هایی مانند پریودنتال و یا عفونت وجود ندارد. سپس مرحله آماده کردن لثه است که یکی از مراحل اولیه نصب روکش لمینت دندان است. در این مرحله لثه ها  با استفاده از ابزار دندانپزشکی خاصی هم تراز شده و در یک ردیف قرار میگیرند. هم تراز کردن لثه ها برای اینکه دندان ها بعد از لمینت حالت مرتب تری داشته و طرح لبخند زیباتر ایجاد شود لازم است.

آماده کردن دندان ها

یکی از مراحل مهم برای نصب روکش لمینت دندان زرد، آماده کردن دندان ها است. در این مرحله مینای دندان باید به اندازه میلی متری تراش داده شود. به این صورت که با استفاده از دریل دندانپزشکی روی مینای دندان ها تراشیده می شود. علت این کار طبیعی جلوه دادن لبخند فرد می باشد. اگر روکش لمینت دندان به صورت مستقیم بر روی دندان ها نصب شود، ضخامت ایجاد شده مانع از زیبایی دندان ها خواهد شد. فرد در این حالت جسم اضافی را روی دندان ها احساس می کند که ممکن است بسیار آزاردهنده و ناخوشایند باشد. به همین دلیل مینای دندان طبیعی را در حد لازم تراش می دهند.

در مورد دندان های زرد این موضوع اهمیت بیشتری دارد، زیرا روکش نازک است و اگر زردی دندان ها از جد لازم بیشتر باشد، ممکن است سایه ای روی روکش افتاده و زیبایی آن را کمتر کند. در این صورت ابتدا دندان ها را سفید تر می کنند و سپس روکش لمینت دندان را نصب می نمایند. برای انجام این مرحله نیازی به استفاده از مواد بی حسی و یا بیهوش کردن بیمار نمی باشد. ولی در صورت تمایل می توان از بی حسی موضعی استفاده نمود. ممکن است حرکات ابزار دندانپزشکی برای برخی افراد ترس آور و ناخوشایند باشد. اندازه تراش دادن مینای دندان بسیار اهمیت دارد. زیرا نباید از حدی بیشتر شود  و نباید از اندازه ای کمتر باشد. در صورت بیشتر تراش دادن مینای دندان احتمال آسیب رسیدن به آن بیشتر می شود و در صورت کمتر تراش دادن،  نیز ضخامتی روی دندان ایجاد خواهد شد.

لمینت دندان زرد 654654312

قالب گیری

یکی از مراحل حساس و با اهمیت نصب روکش لمینت دندان زرد مربوط به مرحله قابل گیری می باشد. در این مرحله با استفاده از خمیرهای مخصوصی، روی دندان را می پوشانند تا طرح دندان روی قالب ایجاد شود. در این صورت همه مشکلات دندان ها ، پستی و بلندی و ارتفاع آن ها اندازه گیری می شود. بنابراین طرح کاملی از دندان را در اختیار خواهیم داشت. در مورد دندان های زرد این مرحله ظرافت زیادی نیاز ندارد، زیرا فقط روکش قرار است زردی و بدرنگی دندان ها را پوشش دهد. ولی برای اینکه طرح لبخند طبیعی تر باشد، باید قالب گیری به بهترین نحو انجام شود. سپس قالب تهیه شده به لابراتوار ارسال می شود تا روکش نهایی لمینت دندان ساخته شود. تا زمان آماده شدن روکش نهایی، از روکش موقت استفاده می شود، زیرا دندان ها تراش خورده اند  نسبت به تغییر دما و … حساس هستند.

نصب روکش دائم

بعد از یک یا دو هفته روکش نهایی ساخته و آماده نصب می باشد. رنگ روکش نهایی و نیز مواد استفاده شده در آن را خود بیمار انتخاب می کند. بهتر است در مورد انتخاب مواد، کیفیت و مرغوبیت بالا در نظر گرفته شود. زیرا روکش لمینت دندان زرد با اینکه دائمی نمی باشد، ولی مدت زمانی زیادی بین 15 تا 20 سال روی دندان ها باقی خواهد ماند. در نتیجه هر چه روکش از مواد مرغوب تری ساخته شود، استحکام در برابر ضربه و مقاومت در برابر لکه گیری و رنگ پذیری بیشتر خواهد بود. روکش بر روی دندان ها با استفاده از چسب یا سیمان مخصوصی قرار داده شده و ثابت می شود. برای سفت شدن چسب از اشعه و لیزر مخصوصی استفاده می شود. این اشعه باعث فعال شدن کاتالیزورهای موجود در چسب شده و در نتیجه در عرض چند ثانیه ثابت و سخت می شوند.

مرحله نهایی

در مرحله آخر پولیش نهایی انجام و اضافه های چسب یا سیمان از لابلای روکش زدوده می شود. این کار برای زیبایی طرح لبخند با لمینت دندان زرد لازم است.

کلام آخر:

لمینت دندان زرد یکی از بهترین و سریع ترین راه حل ها برای پوشش دادن دندان هایی است که به مرور زمان و در اثر عوامل مختلفی محیطی و ژنتیکی بدرنگ شده اند. این روش در مدت زمان دو هفته و با کمترین آسیب و تهاجم می تواند طرح لبخند زیبایی را برای فرد ایجاد نماید. مهم ترین نکته انتخاب بهترین دندانپزشک و با کیفیت ترین مواد می باشد. دندانپزشک نقش مهمی در کاهش عوارض بعد از لمینت دندان و نیز زیبایی آن دارد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 121
  • بازدید ماه : 417
  • بازدید سال : 3,616
  • بازدید کلی : 10,562