loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 356 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

تومورهای خوش خیم حفره دهان زایده های غیر سرطانی هستند که به بخشهای دیگر بدن گسترش پیدا نمی کند و معمولاً تهدید کننده زندگی نمی باشند.
ضایعات و تومورهای خوش خیم حفره دهان

تومورهای خوش خیم حفره دهان ، تومورها خوش خیمی هستند که به نقاط دیگر بدن آسیب نمی رساند ، و تهدیدی برای زندگی فرد محسوب نمی شوند.

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند

تومورهای خوش خیم حفره دهانی انواع مختلفی دارند:
هایپرپلازی

هایپرپلازی به زیاد شدن سلول های طبیعی بدن گفته می شود بیماری به طور معمول به علت تحریک شدن و آسیب خوردن حفره دهان به وجود می آید.
فیبروم

فیبروم ، نوعی برجستگی سفت مانندی است که ممکن است یا صاف و یا گرد باشد ، و بوسیله ی ساقه ای در قاعده به قسمتی از بافت دهان وصل می شود. فیبروم میتواند در هر قسمتی از حفره دهان بوجود بیاید ، بیشتر اوقات در گونه و لب ها می باشد. و از جمله تومور خوشیم حفره دهانی است.
گرانولوم پیوژنیک

زایده گرانولوم پیوژنیک به صورت قرمز و صاف در قسمتی از حفره دهان از طریق ساقه ای در قاعده وصل است. جای این زایده بیشتر در لثه هاست و خیلی راحت خونریزی می کند.
پاپیلوما

پاپیلوما تومور خوش خیمی است که در سطح درونی حفره دهان از سلول های اپیتلیال ایجاد می شود. به شکل زگیل هستند، پاپیلومای انسانی با ویروس( اچ پی وی) اغلب دیده می شود.
ادنوم پلئومورفیک

تومورهای خوش خیم ادنوم پلئومورفیک توسط غدد بزاق کوچک و یا از غدد بزاقی بزرگ تشکیل می شوند. رشد این تومورها به کندی صورت می گیرد و هیچونه دردی ندارند. این تومور به عنوان تومور مختلط بیان می شود.
تومورهای بافت نرم

همان طور که از نام این تومورها مشخص است در بافت های نرم دهان ، زیر لایه های پوششی مانند: رگهای خونی و چربی به وجود می آیند.
لنفانژیوم

این توده از رگهای لنفاوی بزرگ شده ایجاد می شود، و اکثراً بدون درد و نرم هستند.
همانژیوم

این توده نیز از توده های خوش خیم حفره دهانی است که بدون درد و نرم هستند، که از انبساط رگهای خونی به وجود می آیند.

نوروفیبروم

این تومور خوش خیم در بافت های عصبی به وجود می آید، به طور معمول یا صاف و برجسته بدون درد هستند.
تومور سلول گرانولار

تومور سلول گرانولار به صورت تورمی سفت و بالا آمده یا کمی مایل به زرد مشاهده می شوند.عامل این زایده هنوز مشخص نشده و خیلی کند رشد میکنند و دردی ندارند. این تومور امکان دارد روی سلول های عصبی شروع شود و روی زبان به وجود می آید. این زایده با نام میوبلاستوم نیز بیان می شود.
لیپوم

لیپوم تومور خوش خیمی که بدون درد است و رشد کندی دارد ، از بافت چربی به وجود آمده و وقتی لمس می شود خیلی نرم است.
تومورها و کیست های ادنتوژنیک خوش خیم

این کیست ها خوش خیم هستند و در استخوان فک بوجود می آیند (ماندیبل و ماگزیلا ) ، ادنتوژنیک ها از بافت های به وجود آورنده دندان آغاز می شوند و امکان دارد از اختلال در رشد استخوان فک به وجود آمده باشند.
تومورهای خوش خیم استخوان

این تومورهای خوش خیم در استخوان فک(ماندیبل و ماگزیلا ) به وجود می آیند.
استئوم

استئوم تومورخوش خیمی است که در استخوان جمجمه و صورت به وجود می آید. استئوم امکان دارد مواقعی که درون بافت های اطراف رشد می کند علائمی را بروز دهد.
فیبروم استخوان ساز

این فیبروم در استخوان فک پایین ( ماندیبل) به وجود می آید ، و با ورمی بدون درد امکان دارد همراه باشد.
وضعیت های خوش خیم

بعضی از این وضعیت ها میتواند مشابه وضعیت پیش سرطانی یا سرطان دهان باشند ، ولی خوشبختانه غیر سرطانی اند ، پزشک با آزمایش های دقیقی مانند : کشت ، نمونه برداری یا بیوبسی ، تشخیص می دهد که وضعیت خوش خیم است .این گونه وضعیت های خوش خیم دهانی با دارو و استفاده از داروی موضعی ( مستقیم روی موضع مورد نظر) درمان می شوند.

وضعیت های خوش خیم حفره دهان عبارتند:


کاندیدیاز (برفک)

این قارچ به صورت طبیعی در دهان وجود دارد. ولی رشد بیشتر این قارچ باعث عفونتی به اسم کاندیدیاز می گردد. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری کسانی هستند که ضعف سیستم ایمنی دارند و زمان زیادی دارو های استروئیدی و آنتی بیوتیک مصرف می کنند لازم به ذکر است این عارضه با دارو های ضد قارچ قابل درمان است.
آفت

آفت زخمی می باشد که با لایه ای سفید متمایل به زرد پوشانده شده است و دور تا دور آن حلقه ای قرمز قرار دارد ، عامل این ضایعه معلوم نیست . و در عرض دو هفته خوب می شود امکان بازگشت دارد . به طور معمول آفت با کورتیکواستروئیدها قابل درمان است.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 9
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 110
  • بازدید ماه : 406
  • بازدید سال : 3,605
  • بازدید کلی : 10,551