loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 160 چهارشنبه 07 آبان 1399 نظرات (0)

یکی از دغدغه های بیماران بعد از ایمپلنت دندان، جوش نخوردن پایه ایمپلنت است. در این مقاله می خواهیم بدانیم که علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست ؟ چگونه می توان پی برد که پایه به استخوان فک جوش خورده است یا نه؟ زیرا در صورت عدم جوش خوردن این قسمت از ایمپلنت دندان، جراحی با شکست مواجه خواهد شد. به همین دلیل این موضوع اهمیت ویژه ای دارد. مدت زمانی که لازم است صبر کنیم تا پایه و فیکسچر به استخوان فک بیمار جوش بخورد در افراد متفاوت است. همین.طر در این که ایمپلنت دندان در فک بالا انجام شده یا فک پایین می تواند زمان متغیری داشته باشد. در صورتی که بعد از این مدت زمانی متوجه علائمی که در پایین توضیح داده خواهد شد، شدید توصیه می شود به جراح مراجعه نمایید. پزشک با بررسی وضعیت لثه و استخوان می توان مشکل را حل نماید یا راه دیگری را پیشنهاد کند.

علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست 154874

آشنایی با علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم به اهم علائمی که با توجه به آن ها می توان پی برد که پایه و ساتخوان فک با هم آمیخته شده اند یا خیر اشاره کنیم:

لق بودن و عدم پایداری ایمپلنت دندان

برای پایدار نمودن و جلوگیری از شل بودن ایمپلنت دندان، لازم است که پایه به صورت صحیح در محل مناسب خود قرار گیرد. در صورتی که جراح نتواند بستر مناسب را برای قرار دادن پایه ایجاد نماید، احتمال لق بودن ایمپلنت دندان وجود دارد. زیرا در این حالت استخوان فک و پایه با هم جوش نمی خوردند. و لثه نمی تواند اطراف پایه را پوشش دهد. به همین دلیل پایه از جای خود تکان می خوذد که علامت آن می تواند درد و تورم در ناحیه جراحی شده باشد. نیاز است به ایمپلنتیست مراجعه نمایید تا علت درد را مشخص نماید و در صورتی که مربوط به عدم پایداری پایه ایمپلنت باشد، سریعا مشکل را برطرف نماید. در صورتی که این مشکل را نادیده بگیرید، ایمپلنت دندان ناموفق خواهد بود و پس زده می شود.

نحوه تغذیه

یکی از مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان، تغذیه صحیح و مناسب است. توصیه می شود که در روز های اول از غذاهای نرم یا مایعات استفاده نمایید. می توانید از غذاهای پوره شده که نیاز به جویدن ندارد نیز مصرف کنید. در صورتی که فرد این مراقبت ها را انجام ندهد و از ابتدا با خوردن غذاهای سفت و محکم شروع نماید، احتمال لق شدن و جوش نخوردن ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت. زیرا زیاد جویدن غذاها یا فشار آوردن به پایه ایمپلنت که تازه کاشته شده، باعث لق شدن و تحرک آن خواهد شد. به مرور زمان این مشکل جدی تر می شود و پایه ای که از ابتدا جوش نخورده به صورت متحرک باقی می ماند. این مشکل می تواند عوارض زیادی از جمله درد، تورم و عفونت را به همراه داشته باشد.

 

استعمال دخانیات

یکی دیگر از مراقبت هایی که باید انجام شود، عدم مصرف دخانیات به مدت حداقل دو هفته بعد از جراحی ایمپلنت دندان و دو هفته نیز قبل از جراحی است. زیرا نیکوتین موجود در این مواد می تواند در فرآیند جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان با استخوان فک اختلال ایجاد نموده و مانع آن شود. به همین دلیل در صورتی که فردی سیگاری هستید، باید منتظر علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان و بنابراین شکست در کاشت ایمپلنت شوید. افرادی که دخانیات مصرف می نمایند ممکن است در رعایت بهداشت دهان و دندان به درستی عمل ننمایند. عدم رعایت این مورد باعث بروز بیماری هایی در لثه و دندان می شود که مانع بزرگی در راه جوش خوردن ایمپلنت دندان خواهد بود.

 

علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست 5451288دیابت کنترل نشده

دیابت می تواند تاثیر منفی در فرآیند جوش خوردن ایمپلنت دندان بگذارد. زیرا دیابت کنترل نشده در ایجاد بیماری هایی مانند میکروواسکولار، احتمال بروز عفونت و عدم ترمیم زخم و یا ترمیم زخم در طولانی مدت دخالت خواهد داشت. این بیماری ها و مشکلات می تواند مانع از جوش خوردن ایمپلنت دندان شود. در صورتی که دیابت بالای 130 داشته و دنبال درمان آن نیستید، به زودی علایم جوش نخوردن ایمپلنت دندان را احساس خواهید کرد. دیابت می تواند از ازدیاد سلول های استخوان ساز نیز جلوگیری نموده و تولید کلاژن را کاهش دهد. این مساله باعث می شود که استخوان فک با پایه جوش نخورد و مانعی در این راه ایجاد می کند.

عفونت

در پاسخ به این سوال که علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان چیست باید پاسخ داد یکی از علایم، وجود عفونت در محل جراحی و یا اطراف دندان است. عفونت باعث می شود که استخوان فک در اطراف ایمپلنت کاشته شده تحلیل رفته و توانایی جوش خوردن و ادغام با پایه را نداشته باشد. چون باید در این مدت لثه نیز رشد کند و روی اسن قسمت که جراحی شده را فرا بگیرد. و استخوان نیز با ماده تشکیل دهنده پایه که تیتانیوم است و سازگاری لازم را با بدن دارد، جوش بخورد. بمیاری های عفونی لثه مانند ایمپلنتیتیس می تواند با التهاب لثه و تحلیل آن و بئنبال ان تحلیل استخوان، مشکلاتی را برای دندان پیش آورند. در صورت وجود عفونت در اطراف لثه و عدم از بین رفتن آن با مصرف آنتی بیوتیک باید منتظربروز علایم جوش نخوردن ایمپلنت باشید. توصیه می شود سریعا به جراح مراجعه نمایید تا علت مشکل مشخص و درمان های لازم انجام شود.

سیستم ایمنی بدن

بیماری های خود ایمنی یکی از علل جلوگیری از جوش نخوردن پایه ایمپلنت دندان است. زیرا با وجود این بیماری ها، احتمال عفونت در ناحیه جراحی بالا خواهد رفت و بدن قادر به رفع آن نخواهد بود. بنابراین این افراد ممکن است به سرعت متوجه علائم چوش نخوردن ایمپلنت دندان شوند.

کلام آخر

برای موفقیت در کاشت ایمپلنت دندان ،نیاز است که پایه ایمپلنت با استخوان فک بیمار جوش بخورد. از علائم جوش نخوردن ایمپلنت دندان می توان به درد، تورم و ناپایداری و تحرک آن اشاره نمود. مصرف دخانیات، دیابت کنترل نشده، بیماری های عفونی مروبط به لثه و بیماری های خود ایمنی از عواملی هستند که احتمال جوش نخوردن ایمپلنت دندان را بالا برده و احتمال موفقیت این روش را پایین می آورند.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 12
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 118
  • بازدید ماه : 414
  • بازدید سال : 3,613
  • بازدید کلی : 10,559