loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 148 جمعه 10 مرداد 1399 نظرات (0)

کیست های دهان بافت های حفره مانندی هستند که حاوی مایع هستند. در اغلب موارد، مایع کیست استریل است. با این حال، کیست ممکن است آلوده و پر از چرک شود. انواع مختلف کیست ها به صورت رشد بافت غیر طبیعی (غیر سرطانی) وجود دارند. کیست های دهان و دندان می توانند هر یک از بافت های دهان را تحت تاثیر قرار دهند.

انواع کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهان و فک انواع گوناگون دارند. در اینجا چهار نوع از معمولترین آن ها را نام می بریم:

کیست پری آپیکال (کیست رادیکولار نیز نامیده می شود) - این نوع از کیست دندانی در نوک ریشه دندان به عنوان یک عارضه جانبی از عفونت درمان نشده عصب دندان و مرگ آن، تشکیل می شود.
کیست دنتی ژروس - این کیست در نزدیکی و یا بر روی تاج دندان عقل نهفته تشکیل می شود. در موارد بسیار نادر، کیست دندان عقل به سرطان دهان مرتبط شده است.
کیست ادنتوژنیک - این کیست های مختلف با منشاء دندانی ممکن است در استخوان فک ایجاد شوند. کیست ادنتوژنیک اغلب تا زمانی که کاملا بزرگ شود باعث عوارضی نمی شود. در آن زمان، ممکن است به صورت یک برآمدگی قابل مشاهده در فک دیده شود. در صورت عدم درمان، کیست ممکن است همچنان به رشد، تضعیف فک و صدمه به دندان های مجاور ادامه دهد. به ندرت، یک کیست ممکن است آلوده، متورم و دردناک شود.
موکوسل - این یک کیست بافت نرم دهان از جمله زبان، گونه و یا لب است و در پاسخ به تحریک یا ضربه به بافت ایجاد می شود. بر خلاف دیگر کیست ها، این کیست معمولا به خودی خود بهبود می یابد.

علائم کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست دهانی که آلوده شود ممکن است دردناک، قرمز و متورم باشد. با این حال، آن هایی که آلوده نیست اغلب هیچ علامت قابل توجهی ندارند، مگر در مواردی که به اندازه کافی بزرگ شوند و ایجاد یک توده قابل لمس را نمایند. در غیر این صورت معمولا تنها در رادیوگرافی تشخیص داده می شوند. کیست دهانی در مخاط دهان ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه به نظر برسد.

درمان کیست های دهان و فک چیست؟

بیوپسی ممکن است برای تایید اینکه که توده یک کیست و یا تومور است نیاز باشد. مایع یا پوشش کیست برای آزمایش میکروسکوپی به آزمایشگاه پاتولوژی دهان و دندان فرستاده می شود و وجود سلول های غیر طبیعی مورد بررسی قرار می گیرد. برای برنامه ریزی درمان کیست های بزرگ استخوان فک، سی تی اسکن یا MRI ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

کیست های کوچک که ایجاد علائمی ندارند ممکن است به درمان فوری نیاز نداشته باشند. با این حال، از آنجا که کیست ها می توانند به مرور زمان رشد کرده و بزرگتر شوند، اغلب حذف زود هنگام آن ها برای جلوگیری از آسیب ساختاری به دهان و دندانها توصیه می شود. بسته به اندازه و محل کیست، موثرترین درمان معمولا جراحی است

علل کیست های دهان و فک چه هستند؟

کیست های دهانی می توانند بر اثر عوامل زیادی از جمله موارد زیر تشکیل شوند:

یک اختلال ژنتیکی به نام سندرم Gorlin که خطر ابتلا به سرطان سلول بازال پوست را نیز افزایش می دهد
رشد غیر طبیعی بافت دندان در نوزادان و کودکان
ضربه منجر به تشکیل لخته خون در استخوان فک
باقی ماندن بقایای کیست پس از جراحی حذف کیست

گاهی اوقات، کیست دندان بدون هیچ دلیل روشنی تشکیل می شود. با این حال، دانستن اینکه چه چیزی باعث تشکیل کیست شده ممکن است به شما کمک کند تا درک بهتری از اهداف و نتایج حاصل از درمان داشته باشید.

تشخیص کیست های دهان و فک چگونه است؟

کیست های دهان و فک معمولا به آرامی در طی ماه ها یا سالها بدون ایجاد هر گونه علائم قابل توجه توسعه می یابند. کیست های دهان و فک معمولا برای اولین بار در طی بررسی های دندانپزشکی کشف می شوند. کیست ممکن است به صورت یک منطقه گرد تیره در رادیوگرافی دندان دیده شود. ممکن است در نزدیکی ریشه دندان آلوده و یا تاج دندان عقل نهفته واقع شده باشد. یک کیست در غشاهای مخاطی ممکن است به صورت یک تاول یا ضایعه در داخل دهان در طی یک معاینه معمول قابل مشاهده باشد. کیست آلوده (آبسه) علائمی مانند تورم، قرمزی و درد دارد. کیست بزرگ در فک در نهایت ممکن است شروع به جا به جا کردن دندان ها نماید و یا به صورت یک برجستگی در استخوان فک نمایان شود.

درمان کیست دهان و فک چیست؟

کیست آلوده می تواند منجر به عوارض وخیم و گسترش عفونت باکتریایی به بافت های اطراف و یا به جریان خون شود. برای درمان عفونت معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. ممکن است جهت کاهش فشار و ناراحتی و تورم بافت چرکی و آلوده حذف گردد.

تخلیه کیست

وقتی که یک کیست روی بافت پوششی دهان، گونه ها و لب وجود دارد، تخلیه کیست ممکن است تنها درمان مورد نیاز برای کمک به از بین رفتن کیست باشد. این درمان شامل باز کردن کیست مخاطی با یک برش کوچک و اجازه دادن به مایع داخل آن برای تخلیه شدن است. این کیست ها معمولا بدون مداخله بهبود می یابند، ولی عمل تخلیه کیست منجر به سرعت بخشیدن به روند بهبود می شود.

حذف کیست

بیشتر کیست های دهان و دندان را می توان توسط جراحی حذف نمودد. هدف از درمان از بین بردن فشار داخل کیست و از بین بردن پوشش بیرونی کیست برای جلوگیری از عود مجدد است. حالت ایده آل، این است که بدون آسیب رسیدن به دندان یا اعصاب اطراف این کار انجام شود. با این حال، گاهی اوقات از بین بردن تمام یا قسمتی از یک دندان برای درمان لازم است.

یک کیست کوچک ممکن است از طریق یک عمل جراحی به نام Enucleation حذف گردد. این بدان معناست که کیست به طور کلی و یکپارچه خارج می شود. بسته به نوع، اندازه و محل کیست در فک، ممکن است نیاز به تراشیدن اطراف کیست (Curettage) و یا برداشتن قسمتی از بافت های اطراف (Resection) باشد. این جراحی ها معمولا به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. در موارد نادر، پس از حذف کیست های بزرگ ممکن است نیاز به پیوند استخوان برای پر کردن فضای خالی کیست باشد.
----------------------------------------
مرکز آموزش مطب دکتر دهقان
implanttehran.com
02122140348
پاسخگویی 4 عصر الی 8 شب

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 41
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 130
  • بازدید ماه : 426
  • بازدید سال : 3,625
  • بازدید کلی : 10,571