loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 51 سه شنبه 24 فروردین 1400 نظرات (0)

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت یکی از شایع ترین عوارضی است که بلافاصله بعد از انجام این روش بروز می کند. ممکن است دلایل زیادی باعث ایجاد این حساسیت شوند. عموما حساس شدن دندان ها برای فرد بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است. مصرف مایعات گرم و سرد باعث آزار دندان ها می شود. همچنین تبادل هوای بین دندان ها در برخی موارد فرد را به شدت اذیت خواهد کرد. در این مقاله سعی می کنیم به علل ایجاد این حساسیت و راه های برطرف نمودن آن بپردازیم. ابتدا باید گفت کامپوزیت دندان از روکش و یا مواد خمیری مانند ساخته شده است که با قرار گرفتن روی دندان ها از دیده شدن نواقص و عیوب آن جلوگیری می نماید. با این روش یک ردیف دندان صاف و بدون عیب و نقص خواهیم داشت که خط لبخندی زیبا را برای فرد به همراه دارد.

دلایل حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. در برخی موارد مجبور به تعویض روکش دندان خواهیم شد. در مواردی نیز می توان با کمک روش هایی از تعویض روکش و هزینه های آن جلوگیری کرد. در این قسمت می خواهیم به بررسی دلایل این حساسیت پرداخته و توضیحات کاملی در این خصوص ارائه دهیم:

عدم مراقبت از کامپوزیت دندان

مراقبت های تغذیه ای بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان برای جلوگیری از ایجاد حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت موثر می باشد. مراقبت های تغذیه ای بعد از نصب روکش باید به صورت صحیح  و درست انجام شود. در بسیاری از موارد افراد تمایل دارند برای نصب روکش از بی حسی موضعی استفاده شود. توصیه اکید می شود تا زمانی که بی حسی وجود دارد، از خوردن و گاز زدن مواد غذایی به شدت اجتناب کنید. زیرا از میزان فشاری که به دندان ها وارد می شود، اطلاع ندارید. ممکن است فشار بیش از اندازه بوده و باعث ایجاد حساسیت و درد بعد از آن شود. بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان باید در مصرف مواد غذایی سفت و سخت نیز احتیاط لازم را معمول نمایید. زیرا خوردن این مواد می تواند باعث ایجاد فشار و آسیب به روکش شده و در دراز مدت باعث حساس شدن دندان ها شود.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت 6543135

پوسیده شدن دندان زیر روکش کامپوزیت

یکی دیگر از عوامل ایجاد حساسیت دندان بعد از کامپوزیت، وجود دندان آسیب دیده و پوسیده زیر روکش می باشد. زمانی که روکش کامپوزیت دندان به مرز بین لثه به صورت کامل نچسبد، سوراخ های میکروسکوپیک و ریزی در این قسمت باقی می ماند. در این صورت به مرور زمان مواد غذایی و میکروب ها در این فاصله جا گرفته و باعث ایجاد جرم و پلاک می شوند. این میکروب ها به فضای زیر روکش کامپوزیت دندان نفوذ کرده و در نهایت باعث پوسیدگی دندان های زیر آن می شود. این پوسیدگی باعث التهاب و حساسیت دندان زیر روکش شده و برای فرد آزار دهنده خواهد بود. حتی در مواردی ممکن است به عصب دندان نیز نفوذ نماید و درد بیشتری را به همراه داشته باشد. در این صورت می توان از طریق ایجاد سوراخ کوچکی روی روکش کامپوزیت دندان، به دندان آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و عصب کشی را انجام داد.

آسیب دیدن لثه

بعد از نصب روکش کامپوزیت دندان، توصیه می شود به همراه مسواک زدن از نخ دندان نیز استفاده شود. نخ دندان برای سلامت لثه و حفظ آن از آسیب دیدگی ضروری و لازم می باشد. در صورت عدم استفاده از نخ دندان، پلاک ها و جرم ها بر روی دندان باقی مانده و به مرور زمان باعث التهاب و آزردن لثه ها می شود. بنابراین بهتر است مراقبت های بهداشتی را جدی گرفته و استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از نصب روکش را به صورت مرتب و روزانه انجام داد. با این مراقبت ها از حساسیت دندان بعد از کامپوزیت کاسته و از زیبایی طرح لبخند لذت برد.

عدم نصب صحیح روکش کامپوزیت دندان

در کنار استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت، انتخاب دندانپزشک نیز در نتیجه نصب روکش کامپوزیت دندان اهمیت زیادی دارد. دندانپزشک باید به صورت صحیح و اصولی روکش را در نهایت دقت و ظرافت بر روی دندان ها نصب نماید. این کار در ماندگاری  و عدم بروز عوارضی مانند حساسیت دندان بعد از کامپوزیت تاثیر زیادی دارد. بهتر است قبل از هر انتخابی نمونه کارهای دندانپزشک را دیده و از مراجعین و یا کاربران اینترنتی در مورد میزان رضایت از دندانپزشک سوال نمایید. نصب نادرست روکش کامپوزیت دندان علاوه بر ظاهر غیر قابل قبول، می تواند باعث بروز عوارضی دیگر مانند بیماری های عفونی مربوطه به لثه و دهان شود. این عوارض در مورد کامپوزیت دندان که با سرعت بیشتر و در جلسات کمتری انجام می شود، اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا ممکن است بسیاری از قسمت های ریز بین لثه و روکش پر نشود و باعث ایجاد مشکلات زیادی برای فرد شود.

آشنایی با علایم حساسیت دندان بعد از کامپوزیت

یکی از روش ها جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان ها و لثه، مراجعه سریع به دندانپزشک می باشد. دندانپزشک با بررسی وضعیت موجود و نیز سلامت لثه ها، علت درد و حساسیت را یافته و درمان های لازم را انجام می دهد. ولی برای مراجعه سریع به دندانپزشک بهتر است با علایم هشداردهنده آشنا شوید تا در صورت بروز این مشکل، دندانپزشک را در جریان قرار دهید:

دردهای ارجاعی

دردهای ارجاعی به دردهایی گفته می شود که در دندان های دیگر ایجاد شده است و فرد احساس می کند در دندان روکش شده دردی وجود دارد. این اتفاق با بررسی دندانپزشک قابل پیش بینی و درمان می باشد. به این صورت که ابتدا وضعیت دندان های دیگر بررسی می شود تا در صورت بروز مشکل در آن ها، درمان های لازم انجام گیرد. در این صورت بعد از این درمان، فرد احساس درد و حساسیت دندان بعد از کامپوزیت را نخواهد کرد. در غیر این صورت ممکن است مشکل در همان دندان کامپوزیت شده باشد.

حساسیت دندان بعد از کامپوزیت 5341265126413233

احساس حساسیت و درد در زمان مصرف مواد غذایی و نوشیدنی های سرد و گرم

بعد از اینکه دندان ها روکش کامپوزیت دندان شوند، اینکه در زمان خوردن و نوشیدن مواد غذایی و مایعات گرم و سرد دچار حساسیت دندان ها و درد شوند بسیار طبیعی است. این تبادل هوای گرم و سرد در داخل دهان باعث ایجاد و بروز این حساسیت می شود. ولی به مرور زمان این مساله برطرف شده و دیگر حساسیتی را احساس نخواهید کرد. در بیشتر موارد این حساسیت در نزدیکی لثه اتفاق می افتد.

روش های درمان حساس شدن دندان بعد از کامپوزیت

همانطور که گفتیم بسیاری از این حساسیت ها در روزها و هفته اول اتفاق می افتد. به مرور زمان مشکل کم رنگ و سپس از بین می رود. ولی در مواردی این حساسیت ها روز به روز بیشتر می شود. در این صورت نیاز است به دندانپزشک مراجعه نمایید. دندانپزشک با بررسی وضعیت موجود و نیز دندان هایی که کامپوزیت نشده اند، می تواند علت را پیدا و روش های درمانی خاصی را ارائه نماید. ولی این موضوع جای نگرانی ندارد و در بسیاری از موارد با استفاده از دهانشویه های ضد حساسیت و یا خمیر دندان های مخصوص این مشکل برطرف می شود. در صورت نیاز دندانپزشک از سایر روش های درمانی مانند عصب کشی دندان زیر روکش و نیز رفع پوسیدگی دندان ها و … مشکل را برطرف می نماید. با توجه به ماندگاری طولانی مدت روکش کامپوزیت دندان، بهتر است سریع تر مشکل را برطرف نمایید.

آیا در صورت حساسیت زیاد می توان کامپوزیت دندان را تعویض نمود

در برخی موارد در صورتی که با وجود درمان های لازم مشکل حساسیت دندان بعد از کامپوزیت رفع نشود، مجبور به تعویض روکش کامپوزیت دندان خواهیم شد. تعویض روکش کامپوزیت دندان آسان تر و ساده تر از لمینت دندان است. در کامپوزیت دندان مینای دندان تراشیده نمی شود، بنابراین آسیبی به آن وارد نخواهد شد. روکش های کامپوزیت به صورت مستقیم بر روی دندان ها نصب می شوند. بنابراین در صورت نیاز می توان آن را تعویض یا ترمیم نمود. برای تعویض روکش کامپوزیت دندان، روکش ها از دندان جدا و بعد از درمان ها و اصلاحات لازم روکش های جدید بر روی دندان قرار می گیرد. سرعت عمل در تعویض روکش کامپوزیت دندان بسیار زیاد بوده و نیازی به اقدام خاصی نیست. حتی در صورت پوسیدن دندان های طبیعی زیر روکش، می توان روکش را از روی دندان برداشته و درمان های لازم را انجام و مجددا  روکش کامپوزیت دندان را روی دندان ها قرار داد.

کلام آخر:

یکی از عوارض نصب روکش کامپوزیت دندان، حساسیت دندان بعد از کامپوزیت می باشد. در این صورت دندان ها بعد از اینکه مراحل نصب به اتمام رسید، حساس شده و دردناک می شوند. در این صورت فرد تا مدت ها در زمان خوردن مواد غذایی و مایعات گرم و سرد مشکل دارد. به راحتی نمی تواند مواد غذایی را جویده و در زمان خوردن دچار مشکل می شود. این مسایل برای فرد بسیار آزاردهنده و ناخوشایند می باشد. در صورت تداوم این مشکلات بایستی دندانپزشک را در جریان قرار دهید.  باتوجه به ماندگاری طولانی مدت روکش بر روی دندان ها، احتمال پوسیدگی دندان های زیر روکش در اثر عدم مراقبت صحیح و یا نصب نادرست روکش بسیار زیاد می باشد.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 120
  • بازدید ماه : 416
  • بازدید سال : 3,615
  • بازدید کلی : 10,561