loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 48 سه شنبه 24 فروردین 1400 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یکی از روش های محبوب و پرطرفدار برای پرکردن جای خالی دندان هایی است که به هر صورت از بین رفته اند. ولی در کنار مزایای زیاد این روش می خواهیم به مشکلات ایمپلنت دندان نیز پرداخته تا با آگاهی یافتن از این مشکلات، فرد بتواند تصمیم درستی را بگیرد. از آن جایی که ایمپلنت دندان جزو روش های تهاجمی و جراحی برای کاشت دندان است، وجود این عوارض نیز اجتناب ناپذیر می باشد. مشکلات ایمپلنت دندان را می توان به ساده ترین مشکلات و سخت ترین آن ها تقسیم بندی نمود. با این مرزبندی، فرد می داند که احتمال بروز چه عوارضی را باید بعد از ایمپلنت دندان حتمی و یا نادر دانسته و آمادگی لازم را برای رویارویی با این مسایل کسب نماید. بنابراین در صورتی که قصد انجام جراحی ایمپلنت دندان را دارید بهتر است تا انتها با ما همراه باشید.

مشکلات استفاده از تکنیک های بد جراحی

یکی از مهم ترین تصمیماتی که فرد در روند درمان با ایمپلنت دندان می گیرد، انتخاب جراح می باشد. جراح ایمپلنتیست باید مجوزهای لازم و معتبر را برای انجام این نوع جراحی کسب کرده باشد تا شرایط لازم برای این جراحی را داشته باشد. جراح باید با تکنیک های جراحی آشنایی کامل داشته و بتواند در صورت لزوم از سایر درمان های جانبی نیز برای رفع مشکلات احتمالی بوجود آمده در حین درمان استفاده نماید. در صورتی که آشنایی با این روش ها و نیز تکنیک های استریل، ضدعفونی و … به اندازه کافی نباشد می تواند بدترین ساده ترین مشکل ایمپلنت دندان که عفونت است و بدترین آن که  پس زدن ایمپلنت می باشد را به همراه داشته باشد. عدم جایگذاری مناسب و صحیح پایه، شل بودن و لق زدن ایمپلنت دندان و .. از جمله عوارضی است که در اثر انتخاب نامناسب جراح برای فرد ایجاد خواهد شد.

مشکلات ایمپلنت دندان 45456435132

بدترین و ساده ترین مشکلات ایمپلنت از لحاظ ساختاری

همانطور که می دانید ایمپلنت دندان از سه جزء تشکیل شده است. قسمت پایه که به عنوان ریشه دندان عمل می کند، اباتمنت که واسط بین تاج دندان و پایه است و در نهایت تاج دندان که بیرونی ترین قسمت ایمپلنت دندان به شمار می رود. همه این قطعات برای اینکه مانند دندان طبیعی عمل نمایند، از سخت ترین و سازگارترین مواد با بدن ساخته شده اند. ولی در هر صورت عواملی می تواند باعث از بین رفتن و ایجاد مشکلات ساده و سخت در این مرحله شوند. یکی از این عوامل دندان قروچه است که باعث ساییدگی روکش دندان و در نتیجه نیاز به تعویض آن خواهد شد. این مورد می تواند جزو ساده ترین مشکلات به شمار رود.

در صورتی که دندان های جانبی دچار عفونت شده باشند، ممکن است این عفونت به دندان ایمپلنت شده و لثه مجاور و پایه آن نفوذ کرده و باعث لق شدن پایه شود. این مشکل می تواند جزو بدترین مشکل ایمپلنت دندان به شمار رود، زیرا در صورت عدم بی توجهی یا ناآگاهی باعث شکست روند درمان می شود. همچنین با وجود مواد سخت بکار رفته در ساختار ایمپلنت دندان، ممکن است فشار و یا ضربات بیش از حد باعث ترک خوردن و حتی شکستن تاج دندان شوند که باید به سرعت تعویض شود تا از بروز عوارض بعدی مانند عفونت و … جلوگیری شود.

مشکلات ایمپلنت دندان در دوره بعد از قرار دادن پایه

یکی دیگر از مراحل مهمی که نقش زیادی در نتیجه ایمپلنت دندان دارد، مرحله بعد از کاشت پایه و جوش خوردن استخوان فک با آن می باشد. در این مرحله انتخاب دندانپزشک و مراقبت های بعد از آن نقش مهمی در ایجاد ساده ترین و بدترین مشکلات ایمپلنت دندان دارد. مرحله کاشت پایه طی عمل جراحی انجام می شود، بنابراین یک روش تهاجمی بوده و عوارض زیادی را در صورت عدم رعایت مراقبت ها می تواند به دنبال داشته باشد. در این قسمت به اهم این عوارض می پردازیم:

احتمال عفونت در ناحیه جراحی

یکی از مشکلاتی که در این مرحله ممکن است ایجاد شود، عفونت ناحیه جراحی می باشد. این عفونت می تواند در اثر دو عامل ایجاد شود. عامل اول بی احتیاطی و عدم مهارت دندانپزشک در استریل نمودن و ضدعفونی کردن نایحه جراحی و در استفاده از ابزاری است که ممکن است به طور صحیح ضدعفونی نشده باشند ایجاد شود. عامل دوم مربوط به مراقبت هایی است که بعد از جراحی باید توسط بیمار انجام شود.

این مرحله یکی از مراحل حساس و سرنوشت ساز به شمار می رود. در هر صورت برای رفع این مشکل می توان از روش هایی مانند مصرف آنتی بیوتیک، جراحی، لیزر تراپی، پاکسازی بافت لثه، برداشتن بافت یا درمان های ضد میکروبی استفاده نمود. اینکه کدام روش مناسب می باشد بنا به تشخیص دندانپزشک و با توجه به عمق مشکل است.  در مواردی که عفونت در سطح پایین تری قرار دارد، ممکن است استفاده از دهانشویه مخصوص نیز برای رفع آن کافی باشد.

آسیب دیدگی رشته های عصبی در فک پایین

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان که می تواند به عنوان یکی از بدترین مشکل ایمپلنت دندان به حساب آید، آسیبی است که به رشته های عصبی در حین قرار دادن پایه در دندان های فک پایین وارد می شود. زیرا رشته های عصبی مهمی در فک پایین وجود دارد که در زمان کاشت دندان باید به آن ها توجه زیادی نمود. این عارضه در اثر بی تجربگی و عدم مهارت دندانپزشک ایجاد می شود. به این صورت که در زمان کاشت پایه و پیچ نمودن آن به استخوان فک، رشته های عصبی این ناحیه دچار آسیب و فشار شوند. علایمی مانند درد، بی حسی موضعی و خارش در ناحیه لثه، لب ها و چانه می تواند نشان دهنده بروز این مشکل باشد. البته باید گفت این مورد نادر بوده و احتمال بروز آن بسیار کم می باشد.

مشکلات سینوسی در فک بالا

سینوس ها حفره هایی هستند که در فک بالا قرار می گیرند. در صورتی که دندانی را در فک بالا از دست داده باشید، احتمال پر شدن این حفرات با سینوس بسیار زیاد است. زیرا ریشه بسیاری از سینوس ها در این قسمت قرار دارد. عموما در مواردی که دندان در فک بالا قرار داشته باشد، ممکن است به درمان جانبی لیفت سینوس نیاز باشد. مهارت و تخصص دندانپزشک و نیز مراقبت های بعد از جراحی نقش مهمی در پیشگیری از بروز مشکل در این ناحیه دارد. در مواردی حتی عطسه و سرفه نیز می تواند نقش مخربی در این مورد داشته باشد. بهتر است در صورتی که نیاز به لیفت سینوس داشتید، در انتخاب دندانپزشک دقت بیشتری به خرج داده و مراقبت های بعد از درمان را به درستی رعایت کنید. در صورت توجه به این دو مورد از بروز بسیاری از مشکلات در این زمینه جلوگیری خواهید کرد.

لق شدن پایه

یکی از مواردی که می تواند بدترین مشکل ایمپلنت دندان به شمار رود، لق شدن فیکسچر و یا پایه می باشد. این مشکل نیز در اثر عدم مهارت دندانپزشک و عدم رعایت مراقبت های لازم از سوی بیمار ایجاد می شود. به این ترتیب که ممکن است دندانپزشک در نحوه پیچ کردن پایه به استخوان فک دقت کافی را نداشته و به شکل نامناسبی این کار انجام شده باشد. در این صورت پایه به استخوان فک جوش نخورده و باعث شکست این درمان خواهد شد. در مواردی نیز ممکن است استخوان فک تراکم کافی را برای جوش خوردن با پایه ایمپلنت دندان نداشته  باشد. عدم رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای از سوی بیمار نیز باعث لق شدن پایه ایمپلنت دندان می شود. بعد از جراحی باید به مدت 5 تا 7 ماه مراقبت های بعد از درمان انجام گیرد تا مانع از این مشکل شود.

مشکلات ایمپلنت دندان 4754546542

بیماری های لثه

یکی دیگر از مواردی که می تواند به عنوان بدترین مشکل ایمپلنت دندان مطرح شود، بیماری های مربوط به لثه بعد از کاشت دندان است. بیماری های مربوط به لثه باعث می شود تا عفونت ناحیه جراحی ایجاد شود. در صورتی که بیمار به این عفونت توجهی ننماید، ممکن است عفونت به داخل دهان و سایر دندان ها نیز نفوذ نماید. با تداوم این مشکل ممکن است عفونت وارد جریان خون بیمار شده و مشکلات و عوارض بیشتری را به همراه داشته باشد. بنابراین در صورت بروز علایمی مانند خارش، آبسه، تورم و قرمزی لثه اطراف ایمپلنت دندان را مشاهده نمودید، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

سایر مشکلات ایمپلنت دندان

در این قسمت به عوارض محدود و مشکلات ایمپلنت دندان که می تواند ساده تر باشد، اشاره می کنیم. این عوارض عبارتند از درد، تورم، خونریزی و … که با روش های ساده تر مانند استفاده از کمپرس یخ و داروهای مسکن و … آن ها را مهار کرد.

کلام آخر:

ایمپلنت دندان مانند سایر روش های درمانی که نیاز به جراحی دارند، عوارضی را به همراه دارد. در این مقاله با مشکلات ایمپلنت دندان آشنا شدیم. مواردی از این مشکلات می تواند به عنوان ساده ترین مشکل ایمپلنت دندان مطرح شود مانند درد، خونریزی، تورم و … و مواردی مانند لق شدن پایه ایمپلنت، بیماری های لثه و … نیز به عنوان بدترین مشکل ایمپلنت دندان به حساب می آیند. در کل باید گفت با انتخاب بهترین دندانپزشک و جراح و رعایت مراقبت های بعد از کاشت دندان می توان از بسیاری از این مشکلات جلوگیری نمود.

 


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 133
  • بازدید ماه : 429
  • بازدید سال : 3,628
  • بازدید کلی : 10,574