loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 19 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

لمینت دندان یکی از روش های زیبایی برای افرادی است که می خواهند مشکلات جزئی و ظاهری دندان های خود را پوشش دهند. ولی در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که چه کسانی نباید لمینت انجام دهند؟ یا اینکه برای چه افرادی لمنیت دندان محدودیت دارد؟ در ادامه می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟ 256398754200چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟

در جواب به این سوال باید گفت، افرادی که مشکلات زیر را دارند نباید لمنیت دندان انجام دهند.

افرادی که مشکلات لثه  دارند

اگر در نواحی لثه دچار بیماری های دندان و دهان بوده یا اینکه لثه بر اثر تجمع پلاک ها یا باکتری ها تحلیل رفته است، نباید لمینت انجام شود. ابتدا بهتر است که این مشکل را برطرف کنند و سپس با نظر دندانپزشک اقدام به نصب لمینت کنند.

افرادی که دندان های آنها کاملا سالم و زیبا است

لمینت یکی از روش های است که تهاجمی می باشد. در این روش مینای دندان نیاز به تراشیده شدن دارد. بنابراین در صورتی که دندان های شما کاملا سالم باشد از جمله کسانی محسوب می شوید که نباید لمینت انجام دهید. متاسفانه امروزه هستند افرادی که تنها برای نشان دادن شخصیت و یا وضعیت مالی خوب اقدام به انجام لیمنت دندان می کنند.

افراد زیر 30 سال

هر چند که لمینت محدودیت های سنی ندارد اما به افرادی که زیر 30 سال سن دارند توصیه نمی شود. زیرا این افراد از دندان های سالمی برخوردار هستند و دلیلی برای کاشت لمینت وجود ندارد. پزشکان به افراد که زیر 30 سال سن دارند توصیه می کنند که برای اصلاح دندان های خود از روش های دیگری مثل بلیچینگ، روکش کردن و ارتودنسی استفاده کنند. از طرف دیگری لمینت حدود 10 تا 15 سال دوام و ماندگاری دارد و اگر از سنین کمتر شروع به نصب لمینت کنید باید هزینه زیادی صرف تعویض و ترمیم آن کنید.

افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند

لمینت برای افرادی که از رژیم غذایی نامناسبی پیروی نمی کنند، ممنوع است. غذاهایی که میزان اسید آن ها بالا است مانند ترشی ها تاثیر نامطلوبی می توان بر روی دندان ها داشته باشد. همینطور مصرف نوشیدنی های حاوی الکل می تواند پیوند بین لمینت و مینای دندان را از بین ببرد.

افرادی که عادت های نامناسب دارند

اگر از پزشک خود بپرسید که چه افرادی نباید لمینت انجام بدهند؟ مطمئنا اولین کسانی که به آنها اشاره می کند افرادی هستند که عادات بدی مثل دندان قروچه کردن، جویدن یخ و جویدن سر مداد و به طور کلی هر کاری که باعث وارد شدن فشار زیاد بر روی دندان ها می شود را نام می برد. هر چند که این عادات برای دندان های طبیعی هم ناپسند است، لمینت ها هم تحت تاثیر قرار می دهند. لمینت ها رو دندان های کسانی که به چنین رفتار هایی عادت دارند، دوام و ماندگاری کمتری دارند.

چه افرادی نباید لمینت انجام دهند؟ 549867300012211بهترین روش برای زیبا سازی دندان

زمانیکه به دنبال بهترین روش برای زیبا سازی دندان خود هستید، انتخاب های زیاد و راه های مختلفی پیش روی شما قرار خواهد گرفت. روش های زیبایی دندان همیشه در حال پیشرفت هستند و می توانند با استفاده از روش های مختلفی زیبایی لبخند شما چندین برابر کنید. در ادامه می خواهیم شما را با روش های جدیدی برای زیبایی دندان ها آشنا کنیم.

  • سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ

نام دیگر سفید کردن دندان، بیلیچینگ نام دارد. این روش می تواند لکه های سیاه را از روی دندان شما بر دارد و آنها را سفید و روشن کند. بلیچینگ برای همه افراد مورد استفاده قرار نمی گیرد، و بسیار مهم است که اول سلامت دهان و دندان شما مواد بررسی قرار بگیرد.

  • لمینت دندان

لمینت یک پوسته نازک و شیشه ای است که می تواند قسمت جلویی دندان های شما را بپوشاند. لمینت ها برای درمان مشکلات مربوط به زشتی دندان ها مثل بهم ریختگی های غیر شدید، بد رنگی دندان ها، پوشش فاصله آنها یا حتی از بین رفتن رنگ دندان ها استفاده می شود.

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یکی از کم هزینه ترین و سریع ترین روش هایی است که برای درمان مشکلات ظاهری و جزئی دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان دندان خراب شده یا شکسته از کامپوزیت استفاده می کند. ونیر کامپوزیت را در یک یا دو جلسه با دقتی بسیار بالا، بر روی دندان های آسیب دیده نصب می شود. کامپوزیت دندان نیمه شفاف است و به قالب گیری و طراحی توسط لابراتور احتیاجی ندارد. کامپوزیت یک مواد خمیری است که با قرار گرفتن در مقابل اشعه خاص، سفت می شود. پزشک پس از سفت شدن این ماده خمیری آن را با استفاده از یک سمباده تراش و صیغل می دهد تا به شل دندان طبیعی در بیاید.

  • تاج های سرامیکی

برای محافظت از دندان ها در مقابل آسیب ها تاج های پرسلین کمک کننده است. برخی از افراد تاج را به عنوان کلاه می نامند؛ زیرا تاج ها کل دندان ها را تا لثه می پوشانند.

  • ایمپلنت های دندانی

ایمپلنت های دندانی فلزاتی هستند که می توانند جای دندان های خالی را پر کنند. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم است و با جراحی داخل استخوان فک، دقیقا مکانی که دندان ندارید، قرار می گیرد. ایمپلنت دندانی در ریشه قرار می گیرد و می تواند جایگزین خوبی برای دندان های از دست رفته باشد.

  • باندینگ دندانی

باندینگ دندانی روشی است که در آن فلز های رنگی به دندان ها می چسبد. این روش برای ترمیم یا بهبود ظاهر دندان هایی بکار می رود که شکسته و ترک برداشته اند و یا دچار لکه های زیادی هستند.

  • پل های پرسلان

پل ها می توانند چندین تاج به هم متصل شده باشند. همچنین می تواند بر روی یک جفت دندان سالم یا مجموعه ایمپلنت های دندان متصل شود.

مزایای لمینت دندان

در ادامه قصد داریم تمام جنبه های مثبت و منفی لمینت های دندانی را بررسی کنیم تا در تصمیم گیری و انتخاب نحوه اصلاح لبخند از آن کمک بگیرید:

اصلاح ظاهر لبخند

لمینت ها گزینه های مناسبی برای افرادی که رنگ دندان هایشان زرد شده یا دندان های کج و شکسته دارند، می باشد. لمینت دندان تمام عیوب ظاهری دندان ها را می پوشاند و طرح یک لبخند جذاب را برای شما به ارمغان می آورد.

مقاومت در برابر زرد شدن

لمینت های سرامیکی همانند کامپوزیت مقاومت زیادی در برابر زرد شدن دارد. از مزایای لمینت دندان این است که اگر بتوانیم به درستی از آنها استفاده کنیم برای همیشه براق و روشن باقی می مانند و حتی با خوردن مواد غذایی رنگی، زرد نخواهند شد.

دوام و ماندگاری بالا

اگر دندان پزشک بتواند با مهارت خاصی لمینت را روی دندان های شما نصب کند و شما نیز بعد از نصب لمینت به خوبی از آنها مراقبت کنید، دوام و ماندگاری لمینت شما می تواند تا بیش از 15 سال عمر داشته باشد.

طبیعی به نظر رسیدن

ونیر ها، همانند دندان ها ظاهری طبیعی دارند. خاصیت بازتاب نور لمینت باعث می شود که خصوصیاتی شبیه مینای دندان داشته باشد. چون لمینت ها از یک لایه نازکی تشکیل شده است، بسیار شفاف و در مقایسه با دندان های طبیعی غیر قابل تشخیص است.

معایب لمینت دندان

لمینت دندان علاوه برمزایای زیادی که دارد معایبی هم شامل می شوند که در ادامه می خواهیم به توضیح آنها بپردازیم تا بتوانید انتخاب دقیقی داشته باشید.

غیر قابل بازگشت هستند

زمانی که لمینت روی دندان های شما نصب شود، امکان برداشتن آنها و استفاده مجدد از دندان های طبیعی برای شما وجود ندارد. با توجه به اینکه لمینت های دندانی از لحاظ ظاهری شبی دندان های طبیعی هستند اما باز هم نوعی دندان مصنوعی بحساب می آیند و فرایند نصب آن برگشت ناپذیر است. در صورتی که از آنها مراقبت کنید بیش از 10 سال بدون نیاز به ترمیم و تعویض برای شما باقی خواهد ماند.

نیاز به تراشیدن مینای دندان

تراشیده شدن مینای دندان قبل از نصب یکی از معایب لمینت دندان سرامیکی شناخته می شود. نصب لیمنت های دندان از نوع استاندارد نیاز به آماده سازی دندان ها قبل از نصب ندارد. با توجه به مشکلات ظاهری دندان، دندان پزشک قبل از نصب لمینت قسمتی از مینای دندان را می تراشد تا ضخامت اضافی ایجاد نشود.

طولانی بودن فرایند ساخت

نصب لمینت های سرامیکی طی یک تا دو جلسه انجام می شود و فاصله زمانی طراحی، قالب گیری و نصب نهایی لمینت ها روی دندان ها حدودا یک ماه است. زیرا دندان بعد از تراشیده شدن حساس می شوند و نیاز به لمینت موقتی دارند.

حساس شدن دندان ها

بعد از نصب لمینت ممکن است که نسبت به نوشیدنی و غذاهای خیلی سرد یا خیلی داغ حساس شوید. زیرا مینای دندان شما قبل از نصب لمینت تا حدودی تراشیده می شود البته جای نگرانی نیست زیرا این حساسیت کاملا طبیعی است و خود به خود از بین می رود.

کلام آخر

در این مقاله به شما افرادی که نباید لمینت دندان انجام دهند را معرفی نمودیم. این روش به دلیل مزایایی که دارد به مرور طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است. اما روش های جایگزین آن نیز از مزایایی برخوردار هستند. به نظر می رسد باید انتخاب بهترین روش برای زیباسازی را به شخصی ماهر و متبحر بسپارید تا در طولانی مدت از انتخاب خود پشیمان نشوید.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 21
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 58
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 147
  • بازدید ماه : 443
  • بازدید سال : 3,642
  • بازدید کلی : 10,588