loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 21 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان فوری یکی از روش های محبوب برای کاشت دندان است. می خواهیم بدانیم چه زمانی می توان از ایمپلنت دندان فوری استفاده کرد؟ پیشرفت علم و فناوری های پزشکی باعث شده تا درمان ها به صورت سریع و در کمترین زمان ممکن انجام شود. ایمپلنت دندان فوری نیز یکی از این درمان ها محسوب می شود. در این فرآیند بجای اینکه ماه ها منتظر جایگزینی دندان باشید، در یک جلسه دندانپزشکی این کار انجام می شود. هرچند نمی توان این روش را برای عموم افراد تعمیم داد. ولی برای افرادی که به تازگی دندان خود را از دست داده اند و یا افرادی که شرایطی مانند تراکم استخوان مناسب را داشته و لثه آن ها هیچ نوع بیماری و یا مشکلی ندارد، این روش مناسب ترین درمان به شمار می رود. زیرا یک راه حل سریع، بادوام و به صرفه برای جایگزینی دندان های از دست رفته است.

چه افرادی می توانند ایمپلنت دندان فوری انجام دهند

همانطور که توضیح دادیم این روش را نمی توان برای همه افراد تجویز کرد. زیرا درمان های فوری بر عکس روش های سنتی نیاز به  فراهم بودن بسترهای لازم را دارد. در صورتی که در درمان های سنتی می توان به مرور زمان بسیاری از مشکلات را حل و سپس ایمپلنت نمود. به عنوان مثال برای ایمپلنت دندان سنتی در صورتی که تراکم استخوان ناکافی باشد و یا لثه دچار بیماری های عفونی و یا التهاب باشد، می توان به بیمار زمان داد تا این موارد مرتفع شود. در ایمپلنت دندان فوری مهم ترین مساله زمان است. به همین دلیل برای افرادی که تراکم استخوانی لازم برای کاشت پایه یا فیکسچر را دارند و از طرفی لثه آن ها دچار هیچ یکی از موارد فوق نباشد، این درمان پیشنهاد می شود. این دو مورد پاسخ به این سوال است که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟

چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد 857932001457

ایمپلنت دندان فوری چگونه انجام می شود

تا این قسمت به این پرسش پرداختیم که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ و به تراکم استخوان و سلامت کامل لثه اشاره کردیم. حال می خواهیم بدانیم با وجود این شرایط مراحل انجام ایمپلنت دندان فوری چگونه است؟ در این ضمن نیز بیشتر در مورد این دو مورد صحبت خواهیم کرد. اینکه تراکم استخوان و یا لثه در کدام مراحل اهمیت دارد. زیرا با نبود این شرایط، حتی اگر ایمپلنت دندان فوری انجام شود، احتمال زیاد با شکست مواجه خواهد شد. پس به هیچ عنوان به این دلیل که ایمپلنت دندان فوری در کمترین زمان انجام و جای خالی دندان از دست رفته پوشش داده می شود، در انجام این روش اصرار نکنید و تایید نهایی را به دندانپزشک بسپارید. زیرا در صورت عدم وجود شرایط لازم، شکست این روش حتمی و هزینه و زمان زیادی را از دست خواهید داد.

کاشت پایه

بعد از تایید نهایی دندانپزشک بر وجود شرایط لازم، اولین مرحله کاشت پایه است. تمامی مراحل ایمپلنت دندان فوری مانند ایمپلنت دندان سنتی است. تراکم استخوانی فک در این مرحله اهمیت پیدا می کند. زیرا پایه باید در داخل فک جایگذاری شود. در ایمپلنت دندان سنتی در صورت تراکم نامناسب استخوان فک، از پیوند استخوان یا تزریق پودر استخوان استفاده می شود. سپس به استخوان فک این زمان داده می شود تا هم تراکم و هم ارتفاع آن برای قرار دادن پایه افزایش یابد. این کار نیاز به چندین ماه زمان دارد. در صورتی که در ایمپلنت دندان فوری، فرد می خواهد در زمان صرفه جویی نماید. بنابراین بایستی تراکم استخوان فک به اندازه ای باشد که بتوان پایه را در آن پیچ نمود. به همین دلیل ایمپلنت دندان فوری برای افرادی که حداکثر دو هفته از زمان از دست دادن دندان گذشته باشد، مناسب تر است.

نصب اباتمنت

بعد از اینکه پایه در داخل استخوان فک جایگذاری شد، نوبت نصب اباتمنت است. در ایمپلنت دندان سنتی فاصله بین کاشت پایه تا نصب اباتمنت بین 5 تا 7 ماه می باشد. این مدت زمان برای جوش خوردن استخوان فک با پایه صرف می شود. به استخوان فک این مهلت داده می شود تا با پایه که از جنس تیتانیوم و سازگار با بدن است، جوش خورده و لثه نیز اطراف این محل اتصال را فرا بگیرد. در ایمپلنت دندان فوری لثه به اندازه بسیار کوچکی برش می خورد و نیازی به بخیه نمی باشد. به همین دلیل بعد از جراحی نیازی به ترمیم ندارد.  در این مرحله اباتمنت بر روی پایه نصب شده و نقش حمایتی از تاج دندان را بر عهده می گیرد.

نصب تاج دندان

مرحله نهایی کاشت ایمپلنت دندان، قرار دادن تاج دندان بر روی اباتمنت است. این مرحله نیز مانند ایمپلنت دندان سنتی انجام می شود و تفاوتی در این خصوص وجود ندارد. تاج دندان را از ماده ای سخت می سازند تا در اثر فشار و ضربه هیچگونه آسیبی به آن وارد نشود. در عین حال باید با دندان ایمپلنت شده مانند دندان طبیعی برخورد کرد. در مورد ایمپلنت دندان فوری این مراقبت ها بیشتر شده و اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا در ایمپلنت دندان فوری زمان برای جوش خوردن پایه و استخوان فک داده نمی شود. احتمال آسیب به ان نیز بیشتر است. نباید به تاج دندان فشاری نامتعارف مانند جویدن اجسام سخت مانند یخ یا آبنبات های سفت وارد شود. زیرا ممکن است فشار باعث لق شدن دندان شده و کاشت دندان با شکست مواجه شود.

آیا می توان پیوند استخوان را همزمان با ایمپلنت دندان فوری انجام داد

برای اینکه بدانیم  چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ گفتیم یکی از شرایط داشتن تراکم استخوانی کافی در فک است. این تراکم استخوانی عموما در فک بالا کمتر از فک پایین است. همچنین ممکن است استخوان فک بیمار کمی تخلخل نیز داشته باشد. این موارد در مورد اینکه دندانپزشک تصمیم بگیرد همزمان با کاشت ایمپلنت دندان فوری، پیوند استخوان را نیز انجام دهد، تاثیر گذار است. بنابراین نمی توان برای همه افراد نسخه مشترکی پیچید. اینکه می توان این دو را همزمان انجام داد به وضعیت کلی استخوان فک بیمار، تراکم، اینکه در فک بالا می باشد یا در فک پایین و … بستگی دارد. بایستی این پارامترها از طریق دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرد. در صورتی که شرایط لازم وجود داشت می توان همزمان این دو عمل را انجام داد. در این صورت استخوان فک به سرعت به پایه جوش خورده و کاشت دندان موفقیت آمیز خواهد بود.

آیا می توان لیفت سینوس را همزمان با کاشت ایمپلنت دندان فوری انجام داد

لیفت سینوس برای فک بالا انجام می شود. در این حالت سینوس بیمار به علت حفره های موجود، امکان کاشت پایه را نخواهد داد و باید به سمت بالا لیفت و کشیده شود. سینوس ها نقاط حساسی از بدن هستند که به سرعت دچار عفونت می شوند. به همین دلیل ریسک بیشتری برای انجام ایمپلنت دندان فوری در این مورد وجود دارد. در اغلب موارد دندانپزشک مدت 2 تا 4 ماه زمان نیاز دارد تا این عمل را انجام داده و سپس کاشت دندان به صورت ایمپلنت دندان فوری صورت گیرد. تنها در شرایطی که پایداری اولیه کافی در استخوان فک بیمار وجود داشته باشد، می توان لیفت سینوس را همزمان با ایمپلنت دندان فوری انجام داد. در غیر این صورت ممکن است کاشت دندان با شکست مواجه شود.

چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد 85962300124785

مراقبت های بعد از کاشت ایمپلنت دندان فوری

یکی از معایب ایمپلنت دندان فوری را می توان به مراقبت های زیاد بعد از کاشت دندان نسبت داد. به علت حساسیت این روش مراقبت های بعد از کاشت باید به دقت و بیشتر از ایمپلنت دندان سنتی انجام گیرد. باید بعد از کاشت دندان مانند دندان معمولی به صورت مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان استفاده کرد. رعایت نکات بهداشتی تاثیر زیادی در کاهش عوارض بعد از درمان دارد. در هفته های اول بهتر است غذاها به صورت پوره و له شده مصرف شود. از خوردن و جویدن اجسام سخت به شدت خودداری نمایید. مراجعات مکرر بنا به زمان بندی را به هیچ عنوان فراموش نکنید. ممکن است در روزهای اول عوارضی مانند تورم و درد را تجربه کنید که با استفاده از کمپرس یخ به مدت دو روز می توان این مشکل را برطرف نمود.

هزینه ایمپلنت دندان فوری

دستمزد جراح، کلینیکی که مراجعه می کنید و درمان های جانبی از جمله عواملی است که تعیین می کند برای ایمپلنت دندان فوری چقدر باید هزینه کنید. مراجعه به دندانپزشک باتجربه و متخصص و یا بهترین کلینیک یا مرکز دندانپزشکی هزینه بالاتری را می طلبد.  ولی نباید فراموش کرد این موضوع با سلامت کلی بدن درگیر است و نباید به علت پرداخت هزینه کمتر، سلامت فرد به خطر بیفتد. در این مورد که چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد گفته شد که باید استخوان فک تراکم کافی و لثه نیز سالم و بدون مشکل باشد. در صورتی که این درمان ها انجام شود، هزینه بیشتر خواهد شد.

کلام آخر

دارا بودن سلامت عمومی، تراکم بالای استخوان فک و نیز سلامت لثه جز مواردی است که تعیین می کند چه زمانی می توان از ایمپلنت فوری استفاده کرد؟ در صورتی که این پارامترها وجود داشته باشد و مراقبت های بعد از درمان در کنار انتخاب بهترین دندانپزشک و ایمپلنتیست جدی گرفته شود، می توان گفت ایمپلنت دندان فوری یکی از به روزترین و سریع ترین روش ها برای جایگذاری دندان از دست رفته می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 169
  • بازدید ماه : 465
  • بازدید سال : 3,664
  • بازدید کلی : 10,610