loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 19 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یک روش موثر و دائمی برای جایگزین نمودن دندان هایی است که در اثر اتفاقات مختلف از دست رفته اند. سوالی که پیش می آید این است که اجزای ایمپلنت دندان شامل چه مواردی می شود که این دائمی بودن و طول عمر بالای آن را تضمین می نماید. در این مقاله می خواهیم اجزای مختلف تشکیل دهنده ساختار ایمپلنت دندان را بررسی و مواد تشکیل دهنده آن ها را توضیح دهیم. پس اگر می خواهید اطلاعات کاملی از ایمپلنت دندان داشته باشید تا انتها با ما همراه باشید. در کل می توان گفت ایمپلنت دندان از سه قسمت پایه یا پست که نقش ریشه دندان را بازی می کند، ابانمنت که حلقه واسط و پشیتبان تاج دندان می باشد . در نهایت تاج دندان که مانند مینای دندان بوده و روکش ایمپلنت دندان را شکل می دهد.

اجزای ایمپلنت دندان 9494991494

اجزای ایمپلنت دندان

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان از سه قسمت تشکیل شده است که هر کدام نقش منحصر به فردی را دارند. این اجزا طوری طراحی شده اند که با قرار گرفتن در داخل استخوان دندان و ریشه دار بودن، امکان افتادن یا شکستن آن ها بسیار پایین است. این اجزا غالبا نیاز به ترمیم یا تعویض ندارند، مگر اینکه به خوبی از آن ها مراقبت نشده و دچار آسیب های جدی شوند.  به همین دلیل کارایی بیشتری نسبت به دندان های طبیعی خواهند داشت.

پایه یا فیکسچر

اولین قطعه ای که در داخل لثه قرار می گیرد، پایه یا فیکسچر می باشد. این قطعه از جنس تیتانیوم ساخته شده است که فلزی سازگار با سلول های بدن است. این فلز در محیط اسدی دهان مقاومت کرده و زنگ نمی زند. به همین دلیل برای ساختن پایه و فیکسچر مناسب می باشد. برای بالا بردن قدرت تحمل این فلز، معمولا آن را با آلیاژهایی از آلومینیوم و وانادیوم ترکیب می کنند. این ماده در برابر شکستن و آسیب دیدن بسیار قوی عمل می کند و می تواند نقش ریشه دندان را بازی کند. سطح پایه می تواند صاف باشد ولی در مواردی سطح آن را  ماشین کاری می کنند تا زبر تر شود. در برخی موارد نیز مساحت خارجی آن را به شکل سوراخ دار و شیار دار در می آورند تا جوش خوردن آن با استخوان فک به راحتی انجام شود.

برای قرار دادن فیکسچر در داخل لثه نیاز است تراکم استخوان بررسی شود. همچنین باید لثه بیمار را از حیث بیماری های عفونی و مربوط به لثه بررسی کنیم تا زیر ایمپلنت دندان مشکلی وجود نداشته باشد. سپس دندانپزشک، لثه را برش کوچکی داده تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. با استفاده از ابزار ویژه که دریل دندانپزشکی نام دارد و مته در سایزهای مختلف، استخوان فک سوراخ می شود. عمق این سوراخ باید با اندازه فیکسچر یکسان باشد تا بتوان آن را در داخل استخوان قرار داد. بعد از قرار دادن فیکسچر و پیچ نمودن آن، 5 تا 7 ماه زمان نیاز است تا پایه با استخوان فک جوش خورده و لثه اطراف آن را بگیرد. در این مدت نیاز است مراقبت های لازم بعد از جراحی انجام گیرد تا عوارض آن که می تواند تورم، درد، خونریزی و … باشد، کاهش پیدا کند.

ابانمنت

مرحله دوم و فلز دیگری که روی پایه نصب می شود، ابانمنت است. ابانمنت از جنس هیبریدی سرامیکی یا تیتانیوم ساخته شده است که بتواند از نظر قدرت تحمل دندان مصنوعی که قرار است روی آن نصب شود را داشته باشد. همچنین در محیط دهان آسیبی به آن نرسد. ابانمنت دقیقا روی خط لثه قرار گرفته و مسئولیت حمایت و پشتیبانی از تاج دندان را به عهده دارد. بعد از گذشت 5 تا 7 ماه نیاز است بیمار به دندانپزشک مراجعه می نماید تا از حیث اینکه استخوان فک و پایه بهم جوش خورده اند، بررسی لازم صورت گیرد. در صورتی که این جراحی موفقیت آمیز باشد، دندانپزشک قادر به قرار دادن ابانمنت روی پایه است. پایه به هیچ عنوان نباید شل باشد و لثه که روی آن را فرا گرفته است ، نیز باید از حیث بیماری های عفونی بررسی شود تا زمانی که تاج دندان قرار گرفت، مشکلی نباشد.

در این مرحله ابانمنت را روی خط لثه قرار می دهند و بوسیله پیچ در داخل فیکسچر سفت می کنند.  در صورتی که پایه شل باشد، به هیچ عنوان نمی توان ابانمنت را روی آن سوار کرد. ابانمنت نقش حامی و پشتیبان تاج دندان را بر عهده دارد. به همین دلیل نیاز است به صورت ثابت در محل خود قرار گیرد. برای اینکار نیاز است پایه نیز به صورت صحیح در استخوان فک جایگذاری شده باشد. بعد از برسری ها و معاینات لازم، ابانمنت روی پایه پیچ و سفت می شود تا بتوان دندان مصنوعی را روی آن نصب کرد.

اجزای ایمپلنت دندان 941848484تاج دندان

آخرین مرحله و ماده ای که برای ایمپلنت دندان نیاز است نصب شود، تاج دندان است. تاج دندان نقش دندان طبیعی را برای بیمار بازی می کند. جنس این ماده می تواند از سرامیک، پرسلین و … باشد. این ماده نیاز است در مقابل شکستن و آسیب دیدن مقاوم بوده و به راحتی نشکند. همان خاصیتی که مینای دندان دارد، این ماده نیز باید داشته باشد. ب این تفاوت که باید قوی تر نیز باشد. چون احتمال ترمیم یا تعویض ان غیر از هزینه های زیاد، آسیب بیشتری به دندان وارد می کند. بسته به نظر دندانپزشک می توان تاج دندان را سیمان نمود یا پیچ کرد. در این مرحله تاج دندان روی ابانمنت نصب می شود و عملیات ایمپلنت دندان به اتمام می رسد.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که اجزای ایمپلنت دندان شامل چه مواردی می شوند؟ می توان گفت اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت دندان شامل پایه یا فیکسچر، ابانمنت و تاج دندان است. امروزه این موارد را می توان از مواد مختلف با کاربردها و جنس های متفاوت تهیه و استفاده نمود. مرغوبیت مواد ساخته شده ایمپلنت دندان می تواند نقش موثری در موفقیت یا شکست آن داشته باشد. غیر از مواد، تجربه و تخصص ایمپلنتیست نیز می تواند در  این زمینه تاثیر گذار باشد. برای کسب بهترین نتیجه ممکن نیاز است در انتخاب مواد و دندانپزشک دقت و تحقیق لازم را انجام داد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 19 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

یکی از مباحثی که در زمینه کاشت ایمپلنت دندان مطرح می شود، ایمپلنت دندان فوری است. می خواهیم در این مقاله در خصوص اینکه ایمپلنت دندان فوری چیست؟ مطالبی را مطرح نماییم. در ایمپلنت دندان نیاز است سه مرحله که شامل نصب پایه یا فیکسچر ، ابانمنت و تاج دندان است، به مرور جای دندان کشیده شده یا از دست رفته را بگیرد. این عملیات می تواند در عرض چندین ماه اتفاق بیفتد. بیشترین زمانی که صرف می شود، مربوط به فاصله زمانی نصب پایه و جوش خودن ان با استخوان فک است که ممکن است زمانی معادل 5 تا 7 ماه طول بکشد. این مدت به پایه اجازه داده می شود تا با استخوان فک یکپارچه شده و لثه نیز اطراف این بافت را بگیرد. در صورتی که در ایمپلنت دندان فوری این مراحل در یک جلسه و به صورت یک روزه انجام و به اتمام می رسد.

کاندیداهای انجام ایمپلنت دندان فوری

باید متوجه باشیم که این نوع ایمپلنت دندان برای همه افراد مناسب نمی باشد. در این قسمت افرادی که کاندیداهای مناسب برای این تکنیک هستند را معرفی خواهیم نمود. البته استفاده از این روش بستگی به نظر پزشک معالج دارد تا بررسی های لازم را انجام داده و نتیجه نهایی را اعلام نماید. شرایط لازم برای انجام این تکنیک عبارتند از :

  • افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند و می خواهند به صورت فوری، زیبایی چهره خود را بازیابند. البته برای انجام این کار نیاز به بررسی هایبیشتری است که توسط ایمپلنتیست انجام می گیرد.
  • تراکم بافت استخوان یکی از آیتم های مهم در کاشت ایمپلنت دندان می باشد. در صورتی که ایمپلنت دندان به صورت معموول انجام شود، نیاز است 4 ماه وقت برای پیوند استخوان یا لیفت سینوس صرف شود. در ایمپلنت دندان فوری نیز وضع به همین منوال می باشد. برای انجام ایمپلنت فوری دندان نیز لازم است بافت استخوان ابتدا سنجیده و سپس اقدام شود.
  • یکی از نکات مهم، سلامتی لثه ها می باشد. نیاز است قبل از انجام ایمپلنت فوری از سلامت لثه ها اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که بیماری های لثه مشخص شود، ابتدا آن را درمان و سپس ایمپلنت فوری انجام می شود.
  • از مصرف داروهایی که بر روی رشد استخوان تاثیر دارد، اجتناب نمایید.
  • دندان قروچه یکی از مشکلاتی است که باید قبل از ایمپلنت دندان یا هر نوع جراحی زیبایی درمان شود. زیرا در دراز مدت می تواند نتیجه عمل را با شکست مواجه نماید.
  • سلامت عمومی بیمار نیز باید از هر لحاظ چک شود. این کار برای موفقیت درمان نیاز است. مصرف دخانیات، مشروبات الکلی و نیز بیماری های خودایمنی یا خاصی که نیاز به درمان های ویژه ای دارند، باید به اطلاع جراح برسد تا تصمیمات لازم گرفته شود.

روش انجام ایمپلنت فوری

در ایمپلنت فوری ، روال کار مانند ایمپلنت دندان معمولی است. در ابتدا دندانپزشک با استفاده از اشعه ایکس ، سیتی اسکن و عکسبرداری از داخل دهان و دندان، وضعیت کلی این ناحیه را مشخص می نماید. با استفاده از این تست های تشخیصی، دندانپزشک تشخیص می دهد که آیا وضعیت بیمار برای انجام ایمپلنت دندان مناسب است یا خیر. همچنین برنامه ریزی های لازم را برای ادامه روند درمان انجام خواهد داد.  ابتدا نیاز است طی جراحی، محلی که نیاز است برش داده شود ، بی حس می شود تا بیمار درد کمتری را حس نماید. سپس قسمتی از لثه برش داده شود تا به بافت استخوان دسترسی لازم پیدا شود. سپس با استفاده از دریل دندانپزشکی قسمتی از استخوان را سوراخ می نمایند. این سوراخ نیاز است به پهنا و عمق فیکسچر باشد تا کاملا آن را در بر بگیرد.

دندانپزشک با استفاده از راهنمایی که در اختیار دارد، وضعیت پایه و استخوان فک را بررسی می نماید. وقتی این مرحله به پایان رسید، ابانمنت بر روی پایه پیچ می خورد. تا این قسمت مانند ایمپلنت دندان انجام گرفت. در مرحله آخر که نصب پروتز یا تاج می باشد، از یک تاج مصنوعی استفاده می شود تا زمانی که تاج دائمی دندان آماده شود.  در این مرحله از طراحی های کامپیوتری استفاده می شود تا تاج دندان طراحی شده و تاج دندان دائمی ساخته شود. ایمپلنت فوری دندان تحت شرایطی به این سرعت انجام می یگرد که نیاز به پیوند استخوان یا سایر درمان های جانبی نباشد. در غیر این صورت، این روش مناسب نخواهد بود.

ایمپلنت دندان فوری 164694694964

آیا می توان پیوند استخوان یا لیفت سینوس را همزمان با ایمپلنت دندان فوری انجام داد؟

یکی از مهم ترین مسایلی که در ایمپلنت دندان فوری مطرح می شود، سرعت عمل است. ولی مسایلی مانند عدم تراکم کافی استخوان می تواند این روند را به کندی پیش ببرد. در مواردی نیاز است از پیوند استخوان یا لیفت سینوس برای افزایش تراکم استخوان بهره گرفت که زمانی بین 2 تا 4 ماه نیاز خواهیم داشت. ولی استثنائاتی وجود دارد. در مواقعی بافت استخوان تراکم لازم را ندارد، ولی استحکام کافی برای نگهداشتن پایه را دارد. در این صورت دندانپزشک می تواند این روش را پیاده نماید. در مواردی نیز لیفت سینوس را یم توان همزمان با ایمپلنت دندان انجام داد. این در حالتی است که دندان های جلویی بیمار نیاز به ایمپلنت دندان داشته و پایداری اولیه کافی در این قسمت وجود دارد. همچنین بیمار از لحاظ بیماری های عفونتی لثه و سایر بیماری ها بررسی  شده و مشکلی ندارد.

در هر صورت برای کاشت ایمپلنت فوری باید مسایلی مانند محل کاشت پایه، مقدار و کیفیت استخوان فک مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به این مسایل و تشخیص پزشک می تواند ایمپلنت فوری دندان را انجام داد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان فوری مانند ایمپلنت دندان به صورت معمول انجام می گیرد. با این تفاوت که در این روش میزان بافت استخوانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. بافت استخوان به قدری متراکم باید باشد که مشکلی در آینده برای بیمار ایجاد ننماید. در برخی موارد نیاز به افزایش ارتفاع استخوان خواهیم داشت که می توان همراه ایمپلنت دندان فوری این کار را نیز انجام داد. در نهایت در پاسخ به این سوال که ایمپلنت دندان فوری چیست؟ باید پاسخ داد در این روش تنها تاج دندان موقتی تا آماده شدن تاج دندان دائمی محل خالی را پوشش می دهد و یک جلسه برای انجام این تکنیک نیاز است. ولی سایر مراحل مانند ایمپلنت دندان به روش معمول می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 104 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

یکی از مراحل مهم ایمپلنت دندان، جوش خوردن پایه ایمپلنت به استخوان فک می باشد. ولی اینکه علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان چیست؟ موضوع این مقاله می باشد. می توان گفت اصلی ترین و پایه ای ترین مرحله کاشت ایمپلنت دندان، مرحله است که به اصطلاح ریشه دندان مصنوعی در استخوان فک پیچ می خورد. تخصص و تبحر دندانپزشک در این زمینه نقش بسیار موثری دارد. همچنین انتخاب بهترین کلینیک ایمپلنت دندان می تواند بسیار تاثیر گذار بوده و در موفقیت یا شکست این روش نقش مهمی خواهد داشت. کاشت پایه و جوش خوردن ایمپلنت دندان مرحله اولیه این روش درمانی است که در صورتی که به صورت صحیح و کامل انجام نشود، باعث شکست ایمپلنت دندان می گردد. زیرا لق بودن یا شل بودن آن می تواند بعد از گذشت مدتی باعث کنده شدن تاج دندان و نیاز به تعویض آن خواهد بود.

علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان  5465464جوش خوردن ایمپلنت دندان به چه عواملی بستگی دارد :

در این قسمت می خواهیم عواملی که در جوش خوردن ایمپلنت دندان موثر می باشند را شناسایی و مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که می دانیم برای کاشت ایمپلنت دندان شرایطی لازم است که قبل از جراحی باید مدنظر قرار گیرند. مهم ترین مساله که در جلسه مشاوره و معاینه مطرح می شود، سلامت عمومی و وضعیت کلی بیمار است. به همین دلیل جراح از بیمار می خاهد آزمایشاتی را قبل از جراحی انجام دهد. همچنین نیاز خواهد بود که بیمار پرونده پزشکی خود را به جراح ارائه دهد. با انجام این آزمایشات و پرونده پزشکی بیمار، پزشک می تواند نتیجه کلی را در خصوص احتمال موفقیت یا شکست این روش بگیرد. به عنوان مثال بیماراین که دارای پوکی استخوان هستند، این بیماران باید از نظر تراکم استخوانی مورد بررسی قرار گیرند. ممکن است نیاز باشد از تزریق استخوان یا پیوند استخوان برای این افراد استفاده شود.

بهتر است قبل از هر جراحی، در خصوص وضعیت بیماری هایی که فرد با آن ها درگیر است نیز سوال شود. بیماری هایی مانند دیابت کنترل نشده و افرادی که بیماری های قلبی و عروقی دارند، با احتیاط بیشتری این روش را امتحان نمایند. زیرا احتمال جوش خوردن ایمپلنت دندان در این افراد کمی پایینتر از افرادی است که این مشکلات را ندارند. افرادی که بیماری های خود ایمنی دارند یا تحت درمان های ویژه ای مانند پرتودرمانی و … هستند نیز شامل این موضوع می شوند. افرادی که مصرف دخانیات دارند بخصوص سیگار، احتمال جوش خوردن ایمپلنت دندان در آن ها ممکن است پایین تر باشد. به همین دلیل نیاز است جراح را در جریان قرار داده و اقدامات اولیه را تحت نظر پزشک انجام دهید. به عنوان مثال افرادی سیگاری نیاز است دو هفته قبل و بعد از ایمپلنت دندان از مصرف خودداری نموده و مراقبت های بیشتری را انجام دهند.

مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت دندان :

در این قسمت می خواهیم مدت زمانی که لازم است ایمپلنت دندان جوش خورده و علایم جوش خوردن ایمپلنت دندان مشخص شود را بررسی نماییم. کاشت ایمپلنت دندان به این گونه است که باید ابتدا با بی حسی موضعی یا در صورت نیاز بوسیله بیهوشی، لثه بیمار را بی حس نمود. سپس برشی بر روی لثه داده می شود تا به استخوان فک دسترسی پیدا شود. در صورتی که استخوان تراکم کافی را داشته باشد و لثه نیز سالم باشد، می توان کاشت پایه را شروع کرد. در مواقعی استخوان بیمار دارای تراکم کافی نیوده و نیاز است به میزان استخوان برای قرار دادن پایه و جوش خوردن آن اضافه شود. می توان از روش پیوند استخوان برای افزودن استخوان استفاده کرد، البته برای فک بالا می توان از روش لیفت سینوس نیز بهره گرفت. در این حالت مدت زمان لازم برای جوش خوردن ایمپلنت بیشتر خواهد بود.

در صورتی که لیفت سینوس یا پیوند استخوان انجام شود، باید منتظر ماند تا این استخوان نیز به استخوان فک جوش خورده و قسمتی از بافت آن شود. در غیر اینصورت امکان کاشت ایمپلنت دندان وجود نخواهد داشت. سپس پایه که از جنس تیتانیوم می باشد ، به استخوان فک پیچ می خورد. مدت زمانی که لازم است علایم جوش خوردن ایمپلنت دندان مشخص شود، برای فک بالا پنج تا شش ماه و برای فک پایین دو تا سه ماه است. پیچ خوردن پایه باید در نهایت دقت انجام گیرد. اینکه عمق پیچ با توجه به مقداری باشد که در داخل استخوان فک باز شده است و سفت این پیچ به استخوان وصل شود، در موفقیت ایمپلنت دندان و جوش خوردن آن موثر است. مهم ترین اصل این است که نباید این پایه حرکت کند. در صورتی که شل باشد و کاملا پیچ نخورده باشد، ایمپلنت دندان ناموفق خواهد بود.

 

علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان  5454558single tooth implant

 

آشنایی با علائم جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان :

برای پاسخ به این پرسش که علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان چیست؟ باید بگوییم همانطور که در بالا اشاره شد، نیاز است مدت 2 تا 6 ماه صبر کنید تا این فرآیند تکمیل شود. علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان در این مدت مشخص خواهد شد. ممکن است علائمی را بیمار متوجه نباشد که با مراجعه به جراح و معاینات لازم، این موضوع تشخیص داده می شود. مهم ترین علائم به ثابت بودن پایه ایمپلنت دندان مربوط می شود. در صورتی که این پایه صحیح کاشته نشده باشد یا پیچ ارتفاع لازم را برای ثابت و بی حرکت نگهداشتن آن نداشته باشد، احتمال شل بودن آن و به دنبال آن عدم جوش خوردن آن وجود دارد. به همین دلیل لازم است جراح نکات مهمی را قطر مناسب و متناسب پیچ ایمپلنت، عدم عفونی بودن محل کاشت، عدم فشار به پایه ایمپلنت برای قرار گرفتن در محل خود و … را به خوبی رعایت نماید. بیمار نیز لازم است مراقبت های بعد از جراحی را جدی گرفته و در صورت مشاهده هر گونه علایم دال بر عدم جوش خوردن ایمپلنت دندان، به جراح مراجعه نماید.

کلام آخر

در پاسخ به این سوال که علائم جوش خوردن ایمپلنت دندان چیست؟ باید بگوییم در صورتی که بعد از گذشت مدت زمان لازم، متوجه شدید پایه ایمپلنت دندان کاملا سفت شده و لثه و استخوان اطراف پایه را فرا گرفته اند، نشانه جوش خوردن ایمپلنت دندان است. عدم وجود عفونت و مراقبت های بعد از جراحی نقش مهمی در جوش خوردن پایه ایمپلنت خواهد داشت.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 22 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

در این مقاله می خواهیم 10 نکته کلیدی قبل از انجام ایمپلنت دندان را که نقش مستقیم یا غیر مستقیم در موفقیت و شکست این جراحی دارد، را بررسی نماییم. همانطور که مشخص است رعایت نکات قبل از ایمپلنت دندان و مراقبت های بعد از آن می تواند نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از جراحی، کوتاه شدن دوران نقاهت و ممانعت از انجام درمان های جانبی شود. با رعایت این نکات می توان گفت سلامت دندان و دندان های دیگر نیز حفظ شده و بهترین نتیجه ممکن بدست می آید. اهم این اقدامات به شرح ذیل است :

  • انتخاب پزشک
  • بررسی پرونده پزشکی بیمار قبل از جراحی
  • هزینه لازم برای ایمپلنت دندان
  • مدت زمان لازم برای درمان
  • چه افرادی مجاز به کاشت دندان نمی باشند
  • ایمپلنت دندان از چه موادی تشکیل شده است
  • مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان
  • عوارض ایمپلنت دندان
  • مزایای ایمپلنت دندان
  • معایب ایمپلنت دندان

نکته کلیدی قبل از انجام ایمپلنت دندان 541545421انتخاب پزشک :

انتخاب ایمپلنتیسیت می تواند یکی از ابتدایی ترین و در عین حال مهم ترین اقدامی باشد که قبل از کاشت دندان باید انجام دهید. تبحر و تخصص جراح یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در موفقیت جراحی و نیز عارضه های کمتر بعد از جراحی، می باشد. برای انتخاب پزشک و جراح خود نیاز است تحقیقات کافی را انجام داده و سپس مراجعه نمایید. می توانید نمونه کارهای جراح را از طریق سایت و فضاهای مجازی و یا از پرس و جو نمودن از مراجعین، مشاهده نمایید. میزان رضایت بیماران از نحوه کار جراح می تواند نشان دهنده تبحر و مهارت جراح باشد.

بررسی پرونده پزشکی بیمار قبل از جراحی :

پس از انتخاب جراح، نیاز است در اولین جلسه معاینه و مشاوره، کلیه سوالات و ابهامات خود را پرسیده و برطرف نمایید. پزشک باید به سوالات بیمار به دقت پاسخ داده و روند درمان را تبیین نماید. نیاز است بیمار پرونده پزشکی خود را در صورت وجود به پزشک ارائه نماید. اطلاع و آگاهی جراح از سابقه درمانی و بیماریهای مراجعه کننده می تواند در روند درمان موثر باشد. باید داروهایی که مصرف می نماییید حتی داروهای گیاهی و داروهایی که به آن حساسیت دارید را به اطلاع جراح برسانید.

مدت زمان لازم برای درمان :

قبل از جراحی و کاشت ایمپلنت دندان باید بدانید چه میزان مدت نیاز است برای این نوع درمان صرف نمایید. می توانید در جلسه مشاوره از پزشک خود بخواهید که این مدت را تعیین نماید تا برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. باید بدانید که ایمپلنت دندان شامل سه مرحله می باشد. و بیشترین مدت زمان مربوط به مرحله جوش خوردن استخوان فک با پایه ایمپلنت دندان است.

هزینه لازم برای ایمپلنت دندان :

همانطور که گفتیم ایمپلنت دندان شامل سه مرحله درمانی است. ابتدایی ترین مرحله که نیاز به جراحی دارد، بیشترین هزینه را به دنبال خواهد داشت. هزینه های اتاق عمل و کارد پزشکی و پرستاری و نیز داروهایی که مصرف می شود می تواند در این هزینه ها موثر باشد. دستمزد دندانپزشک و جراح  نیز متغیر است . در صورتی که به بهترین جراح در این حوزه کاری مراجعه نموده باشید، نیاز است هزینه بیشتری را نیز صرف نمایید. تبحر، تخصص و شهرت جراح در این زمینه می تواند در هزینه لازم برای ایمپلنت دندان مهم باشد. مواردی که در ایمپلنت دندان استفاده می شود نیز از آیتم های تاثیر گذار در این مورد می باشد. استفاده از مواد باکیفیت و مرغوبیت بالا، هزینه های بالاتری را نیز به دنبال دارد. در هر صورت نباید فراموش کنید که این روش دائمی بوده و هرگونه هزینه می تواند یک سرمایه گذاری به شمار رود.

چه افرادی مجاز به کاشت دندان نمی باشند:

 

باید این نکته را یادآوری نماییم که همه افراد مجاز به ایمپلنت دندان نمی باشند. عوامل مهمی در این زمینه نقش خواهند داشت که در این قسمت به آن ها اشاره می کنیم:

افرادی که شرایط سنی لازم را ندارند. غالبا ایمپلنت دندان در سنینی انجام می شود که استخوان فک رشد خود را داشته و متوقف شده است. در غیر اینصورت کاشت ایمپلنت دندان عوازض و آسیب های زیادی را به همراه خواهد داشت.

افرادی که دچار بیماری های خاص بوده و تحت درمان می باشند.

افرادی که دچار بیماری هایی مانند فشار خون، دیابت کنترل نشده، هموفیلی و سایر بیماری های همبند می باشند.

زنان باردار

افراد سیگاری و معتاد به مشروبات الکلی به دلیل احتمال شکست بیشتر کاشت دندان

افرادی که  مشکلات رفتاری مانند دندان قروچه یا جویدن ناخن را دارند. بهتر است قبل از ایمپلنت دندان این مشکلات را رفع نمایید.

ایمپلنت دندان از چه موادی تشکیل شده است :

ایمپلنت دندان شامل پایه، ابانمنت و تاج دندان می باشد. جنس پایه یا پست و نیز ابانمنت از تیتانیوم که فلزی سازگار با سلول های بدن بوده و امکان جوش خوردن را دارد، می باشد. این فلز برای بدن آسیبی نخواهد داشت و تحت تاثیر بزاق دهان اسیدی نمی شود و یا زنگ نمی زند. جنس تاج دندان از سرامیک و نیز موادی شبیه مینای دندان می باشد. نیاز است این ماده استحکام کافی را داشته باشد تا به آسانی دچار آسیب نشود.

 

مراقبت های قبل و  بعد از ایمپلنت دندان :

اینکه نکاتی را برای قبل از ایمپلنت دندان و نیز بعد از ایمپلنت رعایت نماییم، می تواند نقش موثری در موفقیت کاشت دندان داشته باشد. اهم این مراقبت ها عبارتند از:

عدم مصرف مشروبات الکلی و دخانیات

عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین، وارفارین و ایبوپروفن

مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک  تجویز شده به صورت منظم

انجام آزمایش های تجویزی توسط پزشک قبل از جراحی

لزوم رعایت مسایل بهداشتی و بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و …

نکته کلیدی قبل از انجام ایمپلنت دندان 412037عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان مانند هر جراحی دیگری عبارتند از درد، تورم، خونریزی و …نکته ای که در این قسمت نیاز است اشاره شود این است که انتخاب پزشک و کلینیکی که بیمار مراجعه می نماید، نقشی اساسی در کاهش این عوارض خواهد داشت. توصیه می شود برای نتیجه گیری بهتر، موفقیت ایمپلنت دندان و کاهش دوره نقاهت در انتخاب پزشک و کلینیک تحقیقات کافی را انجام دهید.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان مزایای زیادی را برای افرادی که دندان خود را از دست داده اند و به دنبال بهترین روش و ماندگار ترین آن هستند، به دنبال دارد. از جمله این مزایا می توان به طول عمر بالای این روش، عدم آسیب به سایر دندان ها، تغذیه بهتر بعد از جراحی و رفع مشکلات گوارشی ناشی از عدم جویدن صحیح مواد غذایی، اعتماد به نفس بالا برای شرکت در اماکن عمومی و جلسات و … اشاره نمود.

معایب ایمپلنت دندان

در کنار مزایای این روش، معایبی نیز برای آن می توان متصور نمود. از جمله هزینه بالا، تعداد بالای مراجعات به دندانپزشک، طولانی بودن درمان و  …

کلام آخر:

آشنایی با این 10 نکته کلیدی قبل از ایمپلنت دندان می تواند نقش موثری در موفقیت یا شکست این روش درمانی داشته باشد. لزوم رعایت نکاتی که گفته شد . مطالبی که باید قبل از انچام ایمپلنت دندان از آن ها آگاهی داشته باشید می تواند در کاهش عوارض و کوتاه بودن طول دوره بهبودی و نقاهت تاثیر مستقیمی داشته باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 20 جمعه 02 آبان 1399 نظرات (0)

عفونت یکی از عوارض شایع اغلب جراحی ها می باشد، ولی اینکه علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست؟ می تواند یکی از سوالاتی باشد که برای افرادی که این روش درمانی را استفاده می نمایند پیش آید. در این مقاله می خواهیم به این مطلب پرداخته و این علایم را به صورت تفصیلی توضیح دهیم. ابتدا می خواهیم در مورد علل ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان مطالبی را بیان نماییم تا  ابتدا راه های انتقال عفونت را دانسه و سپس علایم آن را بشناسیم. در برخی موارد عفونت دندان بسیار ناچیز بوده و با مصرف دوره ای آنتی بیوتیک درمان می شود. ولی همین عفونت جزیی در صورت نادیده گرفتن می تواند به مشکل بزرگی تبدیل شود. حتی در مواقعی ممکن است ایمپلنت دندان را به سمت شکست و عدم موفقیت سوق دهد. پس لازم است فرد با خطرات و مشکلات ایمپلنت دندان آشنا شود.

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست 2418947علل ایجاد عفونت بعد از ایمپلنت دندان

همانطور که می دانیم ایمپلنت دندان شامل سه مرحله متفاوت می باشد. در هر یک از این مراحل احتمال ورود باکتری و میکروب به قسمت دندان زیاد بوده و  ممکن است در صورت عدم رعایت مسایل بهداشتی مکان مناسبی برای آن ها باشد. در مرحله اول که شامل برش لثه و قرار دادن پایه به عنوان ریشه در آن است، احتمال عفونت زیاد می باشد. معمولا باز شدن قسمتی از لثه می تواند برای رشد باکتری ها مکان بسیار مناسبی باشد . وجود رطوبت و گرما در این مکان می تواند رشد میکروب ها را تسریع نماید. به همین دلیل نیاز است مصرف انتی بیوتیک به صورت منظم و دوره ای مصرف شود تا پیشگیری لازم به عمل آید. مرحله بعد که قرار دادن ابانمنت است نیز موقعیت مناسبی برای ورود میکروب به دندان ها است. فاصله بین ابانمنت و تاج دندان می تواند مکانی برای ورود و رشد باکتری و میکروب است.

به همین دلیل نیز نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داریم. مرحله نهایی که مربوط به قرار دادن تاج دندان است. در این مرحله دیگر دندان کاشته شده و نیاز است مراقبت های بعد از جراحی به صورت کامل و مرتب انجام شود. این مراقبت ها تاثیر زیادی در موفقیت ایمپلنت دندان خواهد داشت. استفاده از مسواک و نخ دندان و نیز دهانشویه مخصوص به هیچ عنوان نباید فراموش شود. استفاده از این اضلاع مثلث سلامن دهان و دندان می تواند از عفونت های بعد از ایمپلنت جلوگیری نماید. یکی دیگر از موارد ایجاد عفونت در دندان ها، عفونت لثه و بیماری های لثه است. این موضوع قبل از انجام ایمپلنت باید توسط جراح مورد بررسی قرار گیرد. بیماری های لثه می تواند ایمپلنت دندان را با شکست مواجه نماید. نیاز است ابتدا این بیماری ها درمان و سپس ایمپلنت کاشته شود.

آشنایی با علایم عفونت ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم علایم عفونت دندان را توضیح دهیم تا در صورت مشاهده این علایم به سرعت به دندانپزشک اطلاع دهید تا جلوی پیشرفت ان گرفته شود.

  • خونریزی یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد. معمولا در 24 ساعت اول خونریزی قطع می شود. در صورت ادامه خونریزی امکان عفونت دندان وجود دارد. نیاز است به دندانپزشک اطلاع دهید تا بهترین کار را انجام دهید.
  • یکی دیگر از علایم مهم عفونت ایمپلنت دندان را می توان دمای بالای بدن دانست. در صورتی که بیش از یک روز تب داشتید، می توان به وجود عفونت در بدن شک کرد و نیاز به بررسی دارد.
  • درد و ناراحتی جزو جدایی ناپذیر در هر جراحی می باشد که با مصرف مسکن برطرف می گردد. در صورتی که درد تداوم داشت و با مصرف دارو نیز متوقف نگردید، احتمالا دچار عفونت شدید.
  • تورم و التهاب نیز می تواند بعد از هر جراحی رخ دهد و میزان آن مهم است. در صورتی که میزان ورم ناحیه جراحی زیاد باشد، می توان به وجود عفونت پی برد.

علایم دیگر عفونت بعد از ایمپلنت دندان را می توان به بوی بد دهان، احساس طعم آزاردهنده در دهان، خروج ترشحات خونی و قرمزی زیاد در ناحیه جراحی تعمیم داد. این علایم نشان می دهد که دندان در اثر ایمپلنت دچار عفونت شدید شده است و باید درمان شود. در صورتی که آن ها را جدی نشمرده و با مشاهده آن ها درمان های لازم و سریع را انجام ندهید، با مشکلات بیشتری گریبان گیر خواهید شد.ممکن است عفونت به بقیه قسمت های دهان نفوذ کرده و حتی وارد جریان خون شود. این وضعیت می تواند مخاطره آمیز باشد. پس نیاز است به محض مشاهده اولین علایم عفونت، سریع به دندانپزشک مراجعه نموده و راهکار های درمانی را دریافت نمایید.

علایم عفونت ایمپلنت دندان چیست 04875245درمان عفونت دندان پس از ایمپلنت

ایمپلنت دندان از جمله روش هایی است که مراقبت های بعد از آن می تواند نقش مهمی در پایداری آن داشته باشد. مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان می تواند غیر از جلوگیری از عفونت دندان ها، از پس زدن ایمپلنت و شکست این روش درمانی پیشگیری نماید. بنابراین توصیه می شود این نکات را جدی بگیرید. زیرا این روش درمانی نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد و اگر بعد از اتمام کاشت ایمپلنت، دچار عدم موفقیت این روش گردید، می تواند مشکلات بیشتری را در پی داشته باشد. از جمله روش های مراقبتی استفاده از مثلث بهداشت دهان و دندان است. مسواک، دهانشویه و نخ دندان سه عامل و سه ضلع مثلث می باشند. رعایت بهداشت دهان و دندان غیر از جلوگیری از عفونت می تواند در طول عمر این روش تاثیر گذار باشد. عدم استعمال دخانیات و مشروبات الکلی در کاهش التهاب و جلوگیری از تجمع پلاک در محل دندان تازه ایمپلنت شده بسیار موثر و ضروری می باشد. رعایت رژیم غذایی بعد از ایمپلنت دندان می تواند در پیشگیری از ورود ذرات غذا به داخل لثه و احتمال عفونت تاثیر بسزایی داشته باشد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی جایگزینی دندان های از دست رفته به شمار می رود. ولی عوارضی مانند عفونت می تواند باعث شکست این روش درمانی شود.پاسخ این سوال که علایم عفونت دندان بعد از ایمپلنت دندان چیست می تواند مانع بزرگی در راه ممانعت از عفونت و پس زدن ایمپلنت دندان گردد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 27 سه شنبه 29 مهر 1399 نظرات (0)

تورم یکی از عوارض ایمپلنت دندان می باشد. ولی اینکه چگونه ورم صورت بعد از ایمپلنت دندان را کنترل نماییم؟ یکی از سوالاتی که اغلب برای بیماران پیش می آید. تورم یکی از شاخص ترین و بارزترین عوارضی است که بعد از ایمپلنت دندان در صورت مشخص می شود. این عارضه می تواند در کنار دردناک بودن،ظاهر فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین اینکه چگونه بتوان آن را کنترل و رفع نمود، می تواند حائز اهمیت باشد. البته باید خاطر نشان کنیم ورم موضوع بسیار نگران کننده و خاصی نمی باشد و بار عایت مواردی که در این مقاله توضیح داده می شود، به راحتی رفع می شود. هرچند برای کنترل آن به چند روز زمان نیاز داریم، ولی نکته مثبت این است که به راحتی قابل رفع شدن می باشد. در این مقاله در خصوص علل ایجاد تورم، راه های درمان و کنترل آن و … صحبت خواهیم نمود.

ورم صورت بعد از ایمپلنت 1203456آشنایی با علل ایجاد تورم صورت بعد از ایمپلنت دندان

علت ایجاد ورم مربوط به جراحی است که در دندان انجام شده است. در مرحله اول برای کاشت ایمپلنت دندان برای قرار دادن و نصب پایه نیاز است که اقداماتی انجام شود. ابتدا لثه را مقداری برش می دهند تا بستر مناسب برای قرار دادن پست ایجاد شود. در این حالت که لثه سوراخ می شود و فشاری به این ناحیه وارد می شود، احتمال تورم و درد ناشی از آن نیز بیشتر می شود. بعد از قرار دادن پایه که به عنوان ریشه دندان عمل می کند، محل برش داده شده بخیه زده می شود. با قرار دادن پایه در محل خود، مقداری تورم در صورت بیمار ایجاد می گردد. البته همانطور که گفته شد این مشکل خاص و غیر قابل درمان نمی باشد و با رعایت دستورالعمل هایی می توان آن را تا حد زیادی از بین برد و کنترل نمود. هرچند این تورم بعد از چند روز بهبود می یابد.

چگونه می توان  ورم صورت بعد از ايمپلنت دندان را کنترل کرد

یکی از عوارض شایع ایمپلنت دندان را می توان درد و تورم دانست. معمولا درد و ناراحتی به دلیل سوراخ شدن و برش در لثه و قرار دادن پایه ایمپلنت و پیچ کردن آن به استخوان فک غیر قابل اجتناب است . بنابراین بهتر است ابتدا درد را با استفاده از مسکن هایی که تجویز می شود، رفع نمود. سپس تورم صورت از عوارض دیگر این روش می باشد که به این روش می توانید آن را کنترل نمایید: در صورتی که احساس ورم در صورت خود دارید، توصیه می شود از کمپرس یخ یا آب سرد بر روی صورت خود استفاده کنید. می توانید مستقیما کمپرس را روی گونه و صورت خود قرار داده و بعد از چند دقیقه آن را بردارید. سپس به پوست صورت خود کمی استراحت داده و  مجددا این کار را تکرار کنید.

می توانید این کار را به مدت 48 ساعت تکرار کنید و بعد از آن نیاز است از کمپرس گرم برای برگرداندن گردش جریان خون به صورت استفاده نمایید. راهکار بعدی می تواند بالا نگهداشتن سر در زمان استراحت باشد. باید از دو عدد بالش زیر سر خود استفاده کنید و سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید تا میزان خونریزی به حداقل برسد. با کاهش خونریزی، تورم نیز به مرور کم می شود. در صورتی که با این دو روش تورم کاهش پیدا نکرد و یا وسعت و میزان آن افزایش پیدا کرد، توصیه می شود با دندانپزشک خود مشورت نمایید. ممکن است عفونت در این ناحیه ایجاد شده باشد یا اینکه ایمپلنت دندان با شکست مواجه شده باشد. هر چند احتمال این دو مورد بسیار نادر است، ولی نیاز است به پزشک مراجعه نمایید تا علت عدم کاهش تورم بررسی شده و درمان شود.

ورم صورت بعد از ایمپلنت 12037985آبسه لثه بعد از ایمپلنت دندان

یکی دیگر از علل تورم صورت بعد از ایمپلنت دندان می تواند مربوط به آبسه لثه باشد. آبسه لثه در اثر عفونت ایجاد می گردد. بنابراین ضروری است از آنتی بیوتیک بعد از ایمپلنت دندان استفاده نمایید. عفونت می تواند باعث شکست در جراحی کاشت دندان شود. بهتر است این موضوع را جدی بگیرید. یکی از علل عفونت در لثه، عدم جایگذاری صحیح پایه در محل استخوان است. در صورتی که این پایه به درستی نصب نشود و پیچ نخورد، ممکن است بعد از قرار دادن آن در استخوان، به خوبی جوش نخورده و در محلی که لثه برش داده شده، میکروب ها و باکتری ها تجمع پیدا کنند. این عامل عفونت در لثه و ایجاد آبسه در این محل می باشد. بنابراین توصیه می شود که داروها را سرموقع و به صورت منظم مصرف نمایید تا از ایجاد مشکلات ایمپلنت از جمله عفونت و … پیشگیری شود.

لزوم استراحت و پرهیز از فعالیت های ورزشی برای کاهش میزان تورم

معمولا بعد از ایمپلنت دندان توصیه می شود تا یک هفته استراحت کامل داشته باشید و از انجام فعالیت های بدنی خودداری نمایید. چون جراحی در محل دندان صورت گرفته و لثه بخیه زده شده است و محل جراحی باز است، احتمال آسیب رسیدن و باز شدن بخیه در اثر عدم استراحت کافی بسیار زیاد است. بنابراین حداقل به مدت چند هفته نیاز است از انجام فعالیت های ورزشی و بدنی خودداری نمایید. استراحت در روزهای اول درمان نقش مهمی در کاهش عوارض پس از ایمپلنت دندان خواهد داشت. یکی از این عوارض تورم بعد از آن است که با این روش می توان تا حدود زیادی از گشترش و میزان آن جلوگیری نموده و آن را کنترل کرد. در صورت انجام فعالیت های ورزشی شدید یا برداشتن اجسام سنگین و خم شدن می توان گفت به محل جراحی فشار آمده و می تواند عامل افزایش درد و میزان ورم صورت گردد.

کلام آخر

ایمپلنت دندان در مرحله اول چون به صورت عمل جراحی آغاز می شود، مانند سایر جراحی ها نیاز به رعایت نکات مراقبتی برای کاهش عوارض دارد. یکی از این عوارض شایع مربوط به ورم صورت می شود. اینکه چگونه ورم صورت بعد از ایمپلنت را کنترل نماییم مربوط به رعایت نکاتی مانند استراحت و عدم فعالیت های ورزشی، قرار دادن کمپرس یخ یا آب سرد به مدت 48 ساعت و در زمان های مشخص بر روی صورت و نیز بالا نگهداشتن سر نسبت به بدن می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 29 سه شنبه 29 مهر 1399 نظرات (0)

یکی از سوالات رایجی که در خصوص ایمپلنت دندان مطرح می شود این است که آیا بعد از ایمپلنت دندان خونریزی خواهیم داشت یا نه؟ در صورت خونریزی چه اقداماتی مورد نیاز است؟ و … باید خاطر نشان کنیم که معمولا مقداری خونریزی از محل جراحی بعد از ایمپلنت دندان طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. به هر حال قسمتی از لثه برش داده شده است و پایه و پست در داخل استخوان فک نصب گردیده، این عمل می تواند با احتمال درد و خونریزی بعد از جراحی همراه باشد. برای متوقف شدن خونریزی معمولا به 48 یا 72 ساعت زمان نیاز داریم . در یک ساعت اول جراحی عمدتا  از بیمار خواسته می شود باند استریلی که روی زخم قرار داده شده است را محکم فشار دهد تا جلوی خونریزی گرفته شود.  در صورتی که بعد از این مدت، خونریزی دوام داشت نیاز به مراجعه به دندانپزشک می باشد.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان 321669علل خونریزی بعد از ایمپلنت دندان

در صورتی که خونریزی ادامه داشت و بطی دو روز اول قطع نشد، می تواند نشانه ای از بروز بیماری هایی مانند موکوسیتیس و پری ایمپلنتیتیس باشد. در این مقاله این دو نوع بیماری را بررسی و راه های درمان آن ها را توضیح می دهیم.

  • بیماری موکوسیتیس

این بیماری بر اثر التهاب بافت نرم اطراف لثه محل ایمپلنت دندان بوجود می آید. در بسیاری از موراد این نوع بیماری علایمی نخواهد داشت و حتی دردی نیز احساس نمی شود. ولی در صورت عدم تشخیص و درمان در زمان مناسب باعث آسیب رسیدن بیشتر به بافت نرم لثه و پیشروی به استخوان فک خواهد کرد. علایم این بیماری می تواند شامل التهاب و قرمزی در اطراف لثه و یا احساس خارش در آن منطقه باشد. این بیماری بر اثر تجمع باکتری بوجود می آید. در صورتی که این بیماری به موقع تشخیص داده شود، می توان به راحتی درمان نمود. معمولا بیش از 50 درصد افراد ممکن است با این بیماری درگیر شوند و درمان لازم را نیز دریافت نمایند. یکی از دلایل اصلی ایجاد این بیماری، وجود سیمان اضافی پس از روکش کردن دندان و عدم رعایت موارد و مراقبت های بهداشتی می باشد.

جراح می تواند با بررسی های انجام شده ، میزان سیمان اضافی را از روی دندان بردارد و مشکل را برطرف نماید. در صورتی که مربوط به مراقبت های بهداشتی باشد ، استفاده از نخ دندان، مسواک و دهانشویه مشکل را حل خواهد کرد. نیاز است بعد از ایمپلنت دندان به صورت منظم از مسواک استفاده نموده و اطراف ایمپلنت را نخ دندان بکشید. این کار مانع تجمع باکتری و نفوذ آن به بافت نرم اطراف لثه می گردد. در این صورت از پیشروی این بیماری خودداری شده و درمان های لازم انجام می گردد.

  • بیماری پری ایمپلنتیتیس

این بیماری حاصل یک واکنش شدید و التهابی در اطراف قسمت های نرم لثه می باشد. در این حالت غیر از بافت لثه، استخوان نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. علایم این بیماری نیز مانند موکوسیتیس است که شامل قرمزی و تورم در ناحیه جراحی شده و نیز احساس خارش می باشد. در این مورد خونریزی و این علایم بسیار شدید تر است. این بیماری باعث تحلیل استخوان به مرور زمان شده و بدون اینکه بیمار دردی را احساس کند، استخوان اطراف ایمپلنت را نیز از دست می دهد. عامل اصلی این بیماری عفونت لثه می باشد. برای تشخیص تحلیل استخوان نیاز به ابزارهای ویژه ای می باشد که در مطب دندانپزشکان وجود دارد و فقط حرفه ای ها می توانن ان را تشخیص دهند. با استفاده از این ابزار می توان میزان عمق پیشرفت باکتری و تحلیل استخوان را بررسی نمود.

علت پیدایش این بیماری غیر از عفونت می تواند مربوط به مصرف دخانیات بعد از جراحی ایمپلنت دندان، دیابت کنترل نشده، وجود سیمان اضافی اطراف روکش دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و نیز وارد آوردن فشار بیش از اندازه به پایه ایمپلنت دندان باشد. برای درمان این بیماری نیاز است سوراخی در لثه ایجاد شود. از این طریق می توان میزان تحلیل استخوان را نیز تشخیص و درمان نمود. برای درمان تحلیل استخوان نیاز به پیوند استخوان و نیز تزریق استخوان در حفره ایجاد شده است. در این حالت می توان ایمپلنت دندان را نجات داد. در صورتی که این بیماری پیشرفت کرده باد و بیمار متوجه آن نشده باشدف مجبور یه برداشت ایمپلنت دندان و درمان تحلیل استخوان خواهیم شد. در این حالت پایه ایمپلنت شل می شود و دیگر نمی توان ایمپلنت دندان را از خطر شکست نجات داد و باید از محل خود خارج نمود.

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان 321066روش های پیشگیری از التهاب لثه و بروز بیماری

تا اینجا توضیح دادیم که علت بیشتر بیماری های ایجاد شده مربوط به عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر اقدامات مراقبتی می باشد. مراقبت اولیه بعد از قرار دادن پایه در استخوان فک شروع می شود و بیشترین مراقبت در این دوره نیاز است. تا زمانی که استخوان فک به پایهدندان جوش نخورده باشد و بافت لثه اطراف محل را احاطه نکرده باشد، احتمال بروز عفونت بسیار شدید است. بنابراین در روز اول پس از جراحی ، نیاز است از دستکاری محل زخم، آب کشیدن و ضربه زدن به آن جدا خودداری نمایید تا باکتری وارد زخم نشود. استفاده از آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت نقش بسیار موثر و تعیین کننده دارد . استفاده از دهانشویه و آب نمک بسیار توصیه شده است. بعد از هروعده غذایی نیاز است آب نمک قرقره کرده و از دهانشویه استفاده کنید.

نیاز است روز های اول رژیم غذایی بیمار را غذاهای آبکی و نرم تشکیل دهد. نوشیدن آب زیاد باعث تسریع در بهبود زخم خواهد کرد. عدم مصرف دخانیات علی الخصوص سیگار می تواند مانع بزرگی در سر راه تجمع باکتری ها در اطراف دندان ایمپلنت شده گردد. نیاز است حداقل به مدت دو هفته از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

کلام آخر

خونریزی بعد از ایمپلنت دندان در دو روز اول و در میزان کم امری شایع بوده و جای نگرانی ندارد. در صورتی که میزان خونریزی افزایش یافته و درمان نشود، احتمال وجود بیماری های مربوط به التهاب لثه وجود خواهد داشت. با رعایت موارد گفته شده در این مقاله می توان از بروز و شیوع بیمار پیشگیری نمود.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 21 سه شنبه 29 مهر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان نیز مانند سایر جراحی ها در حوزه دهان و دندان در زمان کاشت با مقداری درد و ناراحتی همراه خواهد بود. اینکه چگونه درد بعد از ایمپلنت را کنترل نماییم؟ موضوعی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت. درد بعد از ایمپلنت دندان یکی از شایع ترین عوارض این جراحی می باشد. در صورتی که مدت زمان و شدت درد زیاد بود، نیاز به مراجعه به دندانپزشک می باشد. علل متفاوتی می تواند باعث ایجاد درد بعد از ایمپلنت دندان گردد. عواملی مانند عفونت، لق شدن پایه ایمپلنت دندان، وارد نمودن فشار بیش از حد به ایمپلنت دندان، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و … ولی مهم ترین نکته انتخاب دندانپزشک ماهر و باتجربه در این زمینه است. در این مقاله سعی می کنیم این علل را بررسی و راه های مقابله با آن را توضیح دهیم.

درمان درد بعد از ایمپلنت 24587

آشنایی با راه حل های برطرف کردن درد دندان بعد از ایمپلنت

در این قسمت ضمن بررسی علل درد، راهکارهایی را برای کاهش و رفع این مشکل ارائه خواهیم داد. پس توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

  •  مراجعه به بهترین دندانپزشک

یکی از نکات مهمی که در درمان با ایمپلنت دندان می بایست دقت شود، انتخاب جراح و ایمپلنتیست می باشد. تجربه و تخصص جراح در این زمینه می تواند بسیاری از عوارض بعد از جراحی را به حداقل برساند. یکی از این عوارض شایع، درد بعد از ایمپلنت می باشد. اینکه چگونه درد بعد از ایمپلنت را کنترل نماییم ، وابستگی زیادی به میزان درد دارد. در صورتی که جراح کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده باشد، میزان درد به قدری ناچیز خواهد بود که با مصرف مسکن برطرف گردد. در غیر اینصورت نیاز به روش های درمانی دیگر می باشد. مواردی مانند شل شدن پایه و ایمپلنت دندان از علل درد شدید بعد از ایمپلنت دندان می باشد. در صورتی که جراح به درستی پایه را در داخل استخوان محکم کرده باشد، احتمال بروز این عارضه وجود نخواهد داشت.

همچنین آسیب دیدن و صدمه رسیدن به سیستم های عصبی اطراف دندان نیز از علل دیگر درد شدید عنوان می شود. در صورتی که جراح آشنایی کامل با سیستم عصبی اطراف دندان و نیز توانایی و مهارت لازم در این حوزه را داشته باشد، نباید به هیچ عنوان به این رشته های عصبی آسیبی وارد گردد. بنابراین می توان گفت انتخاب جراح می تواند یکی از مهم ترین راه ها برای عدم بروز عوارض و یا در صورت برزو، حداقل این موارد باشد. در صورتی که با این انتخاب مجبور به پرداخت هزینه بیشتر هم باشید، این نکته را به یاد داشته باشید که این درمان یک سرمایه گذاری محسوب می شود. شکست در انجام آن، بیمار را متحمل هزینه های بیشتری خواهد کرد.  چون در مواقعی مجبور به تعویض ایمپلنت دندان می شویم که ضمن ایجاد درد زیاد، وقت و انرژی بیشتری را از بیمار خواهد گرفت.

  • رعایت دستورالعمل های بهداشتی

در صورتی که بیمار بهترین جراح و ایمپلنتیست را انتخاب و مراجعه نماید، کاشت دندان به بهترین شکل انجام شود ولی خود بیمار مراقبت های لازم را انجام ندهد، نتیجه ای نخواهد گرفت. در کنار تخصص پزشک، نیاز است بیمار نیز دستورالعمل های بهداشتی که که جراح توصیه می نماید در نهایت دقت و نظم انجام دهد. در غیر اینصورت ایمپلنت دندان با شکست مواجه خواهد شد و نتیجه برعکس حاصل می شود. بسیاری از علل درد شدید بعد از ایمپلنت دندان مربوط به وجود عفونت در محل جراحی می باشد. عفونت در اثر عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی به وجود می آید. نیاز است با دندان ایمپلنت شده نیز مانند دندان طبیعی رفتار گردد. استفاده از مسواک و نخ دندان در این زمینه توصیه شده است. نیاز است به صورت مرتب و روزی سه بار دندان های را شستشو داده و نخ دندان بکشید.

عفونت اغلب بر اثر تجمع پلاک و جرم در اطراف ناحیه جراحی ایجاد می شود. در صورتی که از این موارد به صورت منظم و مستمر استفاده شود، جلوی ایجاد عفونت گرفته خواهد شد. استفاده از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان نیز در خصوص جلوگیری از ماندن باقیمانده غذا در بین دندان ها و نیز شستشوی عمومی دهان بسیار مفید خواهد بود. هر چند در این مورد توصیه شده است که از دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان و در فاصله های زمانی گفته شده استفاده گردد. قرقره آب نمک نیز یکی از راه های ضدعفونی محل دندان ها می باشد. در صورت مشاوره با پزشک می توانید از این ترکیب طبیعی نیز استفاده کنید تا جلوی رشد عفونت در دهان گرفته شود.

  • مصرف داروها به صورت منظم

معمولا برای دردهای بعد از ایمپلنت دندان، داروهایی تجویز می گردد. برای کاهش درد و جلوگیری از شیوع مجدد آن، نیاز است این داروها در فواصل زمانی گفته شده و به صورت منظم استفاده شود. این کار مانع از درد و در صورت ایجاد درد نیز کاهش آن خواهد شد.

  • درمان درد بعد از ایمپلنت 25478استفاده از کیسه یخ

استفاده از کیسه یخ و کمپرس آب سرد یکی از راه های جلوگیری از درد و کاهش تورم بعد از جراحی می باشد. بهتر است در دو روز اول بعد از جراحی برای کاهش میزان کبودی و نیز درد از کمپرس یخ استفاده نمایید. ولی توصیه می شود این مدت فقط 48 ساعت اول بوده و سپس از کمپرس گرم می توانید بهره بگیرید.

 

  • مراقبت های غذایی

تا زمانی که پایه ایمپلنت به بافت استخوانی پیوند نخورده است، نیاز است از مایعات و نوشیدنی های بیشتری استفاده شود. برای جلوگیری از آسیب به دندان و ایجاد درد، بهتر است غذاهای مصرفی به صورت آبکی و در صورت نیاز به صورت پوره شده باشد. این کار می تواند ضمن تقویت سیستم کلی بدن، درد و ناراحتی را نیز کنترل نماید.

کلام آخر

ایمپلنت دندان مانند سایر جراحی ها چون با برش لثه و کاشت پایه در جای دندان خالی شده همراه می باشد، می تواند دردهای زیادی را به همراه داشته باشد. علل مختلفی برای این درد ها وجود دارد. تعدادی از روش های کنترل بر عهده پزشک و جراح بوده و برای کنترل موارد دیگر همکاری و مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای بیمار نیاز می باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 21 سه شنبه 29 مهر 1399 نظرات (0)

ایمپلنت دندان یکی از روش های دائمی جایگزینی برای دندان یا دندان های از دست رفته است. در این مقاله می خواهیم در خصوص این موضوع صحبت کنیم که شرایط ایمپلنت دندان چیست؟ یا در کل چه شرایطی برای انجام ایمپلنت دندان لازم است؟ بنابراین می خواهیم موضوعات زیر را بررسی نماییم و در نهایت نتیجه گیری کلی در این مورد بئست آید. بنابراین اگر شما هم جزو افرادی هستید که به دنبال انجام این روش درمانی هستید، توصیه می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. موضوعات عنوان شده در این مقاله به شرح زیر است:

  • کاندیداهای مناسب برای انجام ایمپلنت دندان چه افرادی هستند؟
  • مراحل انجام ایمپلنت دندان چیست؟
  • مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان کدام ها هستند؟
  • مزایای ایمپلنت دندان کدام است؟
  • بعد از این مطالب می توانید تصمیم نهایی خود را بگیرید.

شرایط ایمپلنت دندان 4949649958

کاندید ایمپلنت دندان

در این قسمت می خواهیم افرادی که می توانند کاندید مناسب این جراحی باشند را معرفی نماییم.سلامت دندان یا دندان ها به قدری مهم می باشد که نیاز است از بهترین و دائمی ترین روش برای بازگرداندن آن ها استفاده نماییم. افراد زیر شرایط ایمپلنت دندان را خواهند داشت:

زمانی که دندان از داخل پوسیده باشد و با روش های دیگر درمانی قابل ترمیم نباشد. در این صورت نیاز است که دندان را کشیده و ایمپلنت دندان را انجام داد.

ممکن است در طی یک حادثه یا تصادف دندان به قدری آسیب دیده باشد که امکان اصلاح و بازگرداندن آن نباشد.

در مواردی ممکن است که دندان ها در یک قسمت بیشتر به یک سمت حرکت کرده و فاصله ای بین آن ها ایجاد شده باشد. در این حالت لازم است دندان کشیده و دندانی ایمپلنت گردد تا فرم صحیح قرار گرفتن دندان ها اصلاح شود.

مراحل انجام ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش پیچیده، طولانی مدت و پرهزینه ای است. ولی مزیت بزرگ این روش دائمی بودن آن است. فرد نیاز است چند ماه را برای این درمان صرف نماید. در ابتدای درمان، قسمتی از لثه بریده می شود تا بستری برای نصب پایه یا پست فراهم شود. سپس پایه در استخوان فک جایگذاری شده و پیچ می شود. نیاز است 5 تا 7 ماه صبر کنید تا استخوان فک و پایه با هم جوش بخورند. بعد از موفقیت آمیز بودن این روش و وشش دادن ناحیه با بافت لثه و استخوان فک، نوبت قرار دادن ابانمنت  بر روی پایه دندان که اینک به عنوان ریشه محسوب می شود، خواهد بود. بعد از قرار دادن ابانمنت، تاج دندان نصب می شود و عمل ایمپلنت دندان به پایان می رسد. نکته مهم مربوط به پیوند استخوان می باشد که در صورت ناکافی بودن استخوان فک نیاز است انجام گیرد.

مراقبت های لازم قبل و بعد از جراحی ایمپلنت دندان

یکی از نکات مهم قبل از انجام ایمپلنت دندان ، مراجعه به بهترین جراح ایمپلنت دندان می باشد. در جلسه مشاوره و معاینه، پزشک با بررسی مواردی مانند سلامت کلی بیمار، سلامت استخوان فک و … می تواند تشخیص دهد که آیا بیمار شرایط لازم را دارد یا خیر. بنابراین در پاسخ این سوال که شرایط ایمپلنت دندان چیست؟ می توان پاسخ داد که بسیاری از شرایط در جلسه اول معاینه و مشاوره مشخص می شود. اینکه بیمار باید از نظر سلامت کلی در وضعیت نرمالی باشد، بیماری های قلبی و عروقی یا … نداشته باشد، از نظر بیماری های عفونی لثه در سلامت به سر ببرد و …. در این جلسه بررسی می شود. همچنین سلامت فک از نظر کیفیت و تراکم استخوان باید بررسی شود تا بدانیم که مناسب برای کاشت ایمپلنت دندان می باشد یا خیر. در صورت نیاز ممکن است مجبور به تزریق پودر استخوان یا پیوند استخوان شویم.

سایر مراقبت های قبل و بعد از ایمپلنت دندان مربوط به مسایل زیر می باشد. تا دوهفته قبل از ایمپلنت دندان نیاز است از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری نمایید. تا دو هفته قبل و بعد از ایمپلنت دندان از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی پرهیز کنید. برای جلوگیری از عفونت و درد، نیاز است داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مصرف نمایید. برای از بین بردن تورم بعد از جراحی می توانید از کمپرس یخ استفاده نمایید. نیاز است برای مدتی فعالیت های بدنی شدید، ورزش و خم شدن به سمت پایین و برداشتن وسایل سنگین را کنار بگذارید. مراقبت های بهداشتی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه را باید به صورت منظم انجام دهید. هفته اول پس از جراخی نیاز است از غذاهای آبکی و مایعات بیشتری استفاده نمایید. برای نوشیدن مایعات به هیچ عنوان از نی استفاده نکنید زیرا باعث خونریزی خواهد شد.

شرایط ایمپلنت دندان 94949194964
مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای بازگرداندن دندان های از دست رفته است . این می تواند یکی از مهم ترین مزیت های این روش به شمار رود. مزایای دیگر این تکنیک را می توان به موارد زیر تعمیم داد:

  • بازگرداندن اعتماد به نفس افراد: نداشتن دندان یا دندان ها می تواند اعتماد به نفس بیمار را به شدت کاهش دهید. فرد ممکن است از تجمعات و روابط با افراد خودداری نماید. با ایمپلنت دندان می توان این مشکل را برطرف نمود.
  • عدم رشد باکتری ها: با توجه به اینکه در این روش آسیبی به دندان های کناری وارد نمی شود، می توان گفت سلامت سایر دندان ها حفظ خواهد شد. البته رعایت بهداشت دهان و دندان در اولویت می باشد.
  • جلوگیری از بیماری های لثه: نبود دندان باعث می شود تجمع باکتری و میکروب در دندان های کناری افزایش یابد. با کاشت دندان دیگر این مشکل رفع خواهد شد. زمانی که کلیه دندان های فرد سالم در کنار هم باشند و فاصله ای بین آن ها نباشد، از بروز بیماری های لثه و عفونت های این قسمت جلوگیری می شود.
  • کیفیت بهتر از دندان های طبیعی: دندان ایمپلنت شذه به سختی می شکند یا آسیب می بیند. مواد به کار رفته در آن به قدری مستحکم می باشد که طول عمری بالاتر و سلامت بیشتری نسبت به دندان های طبیعی خواهد داشت.

کلام آخر

ایمپلنت دندان را می توان یکی از بهترین روش ها برای داشتن دندان های سالم در کنار هم دانست. برای انجام این روش بهتر است ابتدا بدانید که شرایط ایمپلنت دندان چیست و آیا شما این شرایط را دارا می باشید یا خیر. تشخیص این نکته را می توان به ایمپلنتیست واگذار نمود. البته نیاز است سلامت عمومی فرد نیز مورد بررسی کامل قرار گیرد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

mousa بازدید : 18 چهارشنبه 23 مهر 1399 نظرات (0)

افرادی که می خواهند ایمپلنت دندان انجام دهند، یکی از نگرانی هایشان این است که آیا ایمپلنت دندان درد دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت طبیعتا هر جراحی بدون درد و ناراحتی نخواهد بود. ایمپلنت دندان نیز یک نوع جراحی به شمار می رود و از این قاعده مستثنی نمی باشد. ولی درد و ناراحتی این جراحی معمولا در حین عمل چون تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می گیرد، احساس نخواهد شد. معمولا احساس درد مربوط به روزهای بعد از جراحی است که می توان با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نکات مراقبتی از میزان آن کاست. درد در مرحله ابتدایی درمان که کاشت پایه در داخل لثه است ، احساس خواهد شد. در مراحل بعدی که قرار دادن ابانمنت و تاج دندان می باشد، عموما دردی نیز وجود نخواهد داشت. علل مختلفی می تواند احساس درد و ناراحتی پس از جراحی را تشدید نماید که در این قسمت به این موارد اشاره می کنیم.

علل ایجاد درد پس از جراحی ایمپلنت دندان

مراقبت های قبل و بعد از درمان می تواند در کاهش عوارض جراحی بسیار کمک کننده باشد. در این قسمت می خواهیم به علل شایعی که می تواند درد را ایجاد نماید اشاره کنیم:

عفونت

یکی از دلایل رایج احساس درد بعد از ایمپلنت دندان مربوط به عفونت لثه می باشد. این عفونت می تواند به علت عدم رعایت مسایل بهداشتی و عدم استفاده صحیح از مسواک، نخ دندان و دهانشویه باشد. نیاز است بعد از جراحی و نیز بعد از کاشت دندان، مراقبت های بهداشتی مانند قبل انجام شود. نیاز است با دندان ایمپلنت شده نیز مانند دندان طبیعی رفتار نمایید. عفونت لثه می تواند عواقب بیشتری را در پی داشته باشد. احتمال سرایت عفونت به داخل دهان و سپس بدن فرد وجود خواهد داشت. بنابراین در صورتی که علائم عفونت مانند آبسه در محل لثه، بوی بد دهان ، احساس درد در ناحیه مورد نظر و … را مشاهده نمودید، سریعا به جراح مراجعه و درمان را شروع نمایید. ممکن است در مراحل ابتدایی قرار داشته باشید و با مصرف دوره ای آنتی بیوتیک مشکل رفع گردد.

عدم جایگذاری صحیح پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک

در مواردی ممکن است به دلیل تجربه پایین جراح و عدم مهارت وی، پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک به درستی جایگذاری نشده باشد.  در مواقعی ممکن است پیچی که پایه و ابانمنت را به هم وصل می کند، شل شده  و از جای خود خارج شود. در این صورت با مصرف مواد غذایی یا فشار آوردن به دندان، احساس درد در ناحیه کاشته شده را تجربه کنید. بنابراین نیاز است تاج دندان برداشته شده، پیچ تمیز و در سرجای خود به صورت صحیح قرار داده و مجددا تاج دندان در جای خود قرار گیرد. این مراحل با درد همراه خواهد بود که با مصرف مسکن برطرف می شود.

شل شدن پایه ایمپلنت

در مواقعی استخوان فک تراکم بالایی ندارد و پایه در داخل استخوان جوش نخورده و شل خواهد شد. در این صورت درد بیشتری را بیمار احساس خواهد کرد.  در طول 8 تا 12 هفته اول کاشت ایمپلنت دندان نیاز است بیشترین مراقبت توسط بیمار انجام گیرد. در صورتی که این نکات رعایت نشود، بافت اطراف ایمپلنت دندان رشد نکرده و با پایه جوش نمی خورد. برای رفع این مشکل نیاز است ایمپلنت دندان برداشته شود. سپس از طریق پیوند استخوان یا لیفت سینوس مشکل برطرف و مجددا ایمپلنت دندان انجام گیرد.

پس زدن ایمپلنت دندان

یکی دیگر از مشکلات کاشت ایمپلنت که منجر به شکست این جراحی می گردد، پس زدن ایمپلنت دندان می باشد. در این حالت پایه ایمپلنت با استخوان پیوند نخورده و بدن بیمار آن را پس می زند. پس زدن ایمپلنت دندان درد زیادی را ایجاد خواهد نمود.

سوزش در محل جراحی

ممکن است حرارت دریل کردن استخوان فک باعث آسیب به نواحی و بافت نرم اطراف دندان گردد. در این صورت بعد از جراحی و از بین رفتن بی حسی، درد و سوزش احساس خواهد شد.

احتمال آسیب رسیدن به رشته های عصبی دندان

در برخی موارد ممکن است رشته های عصبی اطراف ایمپلنت دندان دچار آسیب شود. هر چند این مورد نادر است. علت این مساله عدم تشخیص درست محل رشته عصبی در استخوان فک می باشد. در این صورت علایمی مانند احساس خارش، بی حسی در ناحیه لب پایینی، چانه و یک قسمت از زبان و … را مشاهده خواهید نمود. در صورت استمرار این علایم توصیه می شود سریعا با دندانپزشک تماس بگیرید تا درمان های لازم انجام شود.

عوامل دیگری نیز غیر از این موارد گفته شده می تواند شدت دردرا در ناحیه جراحی و پس از آن افزایش دهد. از جمله این عوامل می توان به وارد آمدن فشار زیاد به ایمپلنت دندان با مصرف غذاهای سفت و عدم رعایت نکات تغذیه ای، خون رسانی ضعیف به بافت های اطراف محل جراحی، بیماری های مربوط به سیستم ایمنی بدن، تداخل دارویی با داروهایی که قبلا مصرف می شده، احتمال ضعف بدنی و نیز واکنش های حساسیتی و آلرژیک اشاره نمود.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد 49494794974

احساس درد و ناراحتی بعد از یک سال از زمان کاشت ایمپلنت دندان اگر پس از یک سال یا بیشتر احساس درد در دندان ایمپلنت شده را داشتید، نیاز است این نکات را بررسی و به دندانپزشک مراجعه نمایید. از جمله مواردی که به مرور زمان باعث ایجاد ناراحتی می شود عبارتند از:

  • مصرف دخانیات از جمله سیگار
  • دندان قروچه و ساییدن دندان ها به هم
  • عدم رعایت نکات بهداشتی از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه مخصوص
  • کافی نبودن بافت لثه در اطراف ایمپلنت دندان
  • رادیوگرافی و عکس برداری از ناحیه سر و گردن
  • عدم رشد کافی استخوان فک
  • عفونت های ثانویه

کلام آخر:

می توان گفت ایمپلنت دندان نیز مانند سایر روش های درمانی ممکن است با درد و ناراحتی همراه باشد. عوامل مختلفی می تواند این درد را تشدید نماید. در برخی موارد مهارت و تخصص جراح می تواند مانع از ایجاد مشکلات و عوارضی مانند عفونت، پس زدن ایمپلنت دندان و … شود. در مواردی نیز بیمار موظف به رعایت نکات مراقبتی، بهداشتی و تغذیه ای برای جلوگیری از احساس درد بعد از ایمپلنت دندان نماید.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

تعداد صفحات : 19

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 18
  • باردید دیروز : 72
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 179
  • بازدید ماه : 475
  • بازدید سال : 3,674
  • بازدید کلی : 10,620