loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 23 چهارشنبه 07 آبان 1399 نظرات (0)

یکی از موارد مهم بعد از ایمپلنت دندان، مراقبت از آن می باشد. ولی اینکه مراقبت از ایمپلنت بعد از کاشت چگونه انجام می شود؟ یا چه مراقبت هایی بعد از ایمپلنت دندان نیاز است را در این مقاله به صورت مفصل توضیح خواهیم داد. در این مقاله به تک تک سوالات در زمینه نوع تغذیه، ورزش و فعالیت های بدنی بعد از ایمپلنت دندان، مراقبت های بهداشتی مراقبت های رفتاری و غذایی و … مطالبی را بیان می نماییم. همچنین توضیح می دهیم بعد از مشاهده عوارض چه اقداماتی را انجام دهید. پس توصیه می کنیم تا انتها با ما همراه باشید.

مراقبت از ایمپلنت بعد از کاشت 9875120مراقبت های غذایی بعد از ایمپلنت دندان

یکی از محدودیت هایی که ایمپلنت دندان ایجاد می کند، در نوع و نحوه تغذیه بعد از جراحی است. بهتر است در روز اول از غذاها آبکی و مایعات فقط استفاده نمایید. یعد از کاشت برای جلوگیری از خونریزی، پانسمانی و گاز استریلی را روی زخم خواهند گذاشت. بعد از حدود یک ساعت می توانید گاز استریل را برداشته و چیزی بخورید. همانطور که گفتیم بهتر است با مایعات یا غذاهای نرم که نیاز به جویدن ندارد شروع کنید. همچنین نیاز است این مواد غذایی به هیچ عنوان داغ نباشد. همچنین توصیه می شود از مایعات بیشتری نسبت به روزهای قبل استفاده کنید. این کار باعث بهبود سریع تر زخم و جراحت خواهد شد. در نوشیدن مایعات و خوردن غذا نیاز است که به صورت آرام و نه به صورت یکباره اینکار را انجام دهید.

همچنین نکته مهم در نوشیدن مایعات است که به هیچ عنوان از نی برای این کار استفاده نکنید. مکش ایجاد شده در هنگام خارج کردن مایعات، باعث اعمال فشار بر روی محل جراحی شده و ممکن است خونریزی نماید. در هفته های بعد می توانید به رژیم غذایی سابق خود برگردید. ولی در این مدت نیز می بایست از غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارد خودداری نمایید. ممکن است بعد از هفته اول به دلیل جراحی و نیز عدم تغذیه مناسب، دچار ضعف بدنی شوید. پس بهتر است از غذاهای له و پوره شده استفاده بیشتری نمایید.

مراقبت های بهداشتی

از همان ابتدای کاشت دندان، نیاز است سه گانه دندان را رعایت نمایید. استفاده از مسواک، دهانشویه و خمیر دندان سه ضلع این مثلث هستند که همواره باید در کنار هم استفاده شوند تا بهداشت دهان و دندان تضمین شود. محلول آب نمک و استفاده از آن در دو روز اول جراحی برای جلوگیری از عفونت دندان ها و محل جراحی باید به تعداد 2 تا 3 بار در روز تکرار شود. دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان را نیز تهیه نمایید تا هر زمان که نیاز بود از آن استفاده کنید. بهتر است بعد از 24 ساعت اول، مسواک زدن را شروع نمایید.

فعالیت های بدنی

فعالیت های بدنی بعد از ایمپلنت دندان با احتیاط بیشتری شروع و ادامه پیدا کند. فعالیت های سبک را می توانید در زمانی که توانایی انجام آن را داشتید، شروع کنید. برای فعالیت های ورزشی یا فعالیت های دیگر نیاز است مدتی صبر کنید. به علت ضعف بدنی و استفاده از داروهای مسکن و خواب آور معمولا امکان ورزش و فعالیت های سنگین وجود نخواهد داشت. همچنین ورزش کردن باعث افزایش ضربان قلب و احتمال خونریزی در ناحیه جراحی می شود.

مراقبت از ایمپلنت بعد از کاشت  2134789نحوه استفاده از داروها

غالبا درد و ناراحتی بعد از جراحی به سراغ بیمار خواهد آمد. برای این موضوع پزشک داروهایی مسکنی را تجویز می نماید که نیاز است به صورت مرتب و سرموقع مصرف شود. در اینصورت دردی را تجربه نخواهید کرد. پس بهتر است قبل از اینکه بی حسی از بین برود و درد شروع شود، مقداری غذا یا آبمیوه بنوشید و بعد داروی مسکن خود را دریافت کنید. اینکار مانع از استفراغ یا تهوع بعد از خوردن دارو می شود. مصرف آنتی بیوتیک ها نقش اساسی در جلوگیری از بروز عفونت دارد. نیاز است برای جلوگیری از بیماری های مربوط به لثه و عفونت ناحیه جراحی ، این داروها را به موقع و منظم استفاده نمایید.

سایر مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

در این قسمت نکات کلی را برای پاسخ به این سوال که مراقبت از ایمپلنت بعد از کاشت چگونه انجام می شود؟ را بیان می کنیم.

تورم : یکی از مواردی که در روز اول جراحی با آن روبرو می شوید، ورم صورت بعد از جراحی است. برای کاهش تورم توصیه می شود از کمپرس یخ به مدت 48 ساعت بعد از جراحی استفاده کنید. بعد از دو روز برای گردش خون مجدد در ناحیه جراحی نیاز است از کمپرس گرم استفاده شود. برای کاهش کبودی و خون مردگی این امر الزامی است.

خونریزی: یکی دیگر از موارد، خونریزی می باشد. معمولا در دو تا سه روز اول پس از جراحی  خارج شدن ترشحات خونی طبیعی است. برای کاهش خونریزی نیاز است پانسمان و گاز استریل را به محل جراحی فشار دهید. با اینکار جلوی خونریزی گرفته می شود. در صورتی که خونریزی شدید بود و رفع نشد، نیاز است با مطب جراح تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم انجام شود.

 

عدم مصرف دخانیات: معمولا ایمپلنتیست توصیه خواهد کرد که از دو هفته قبل از جراحی تا دو هفته بعد از جراحی از مصرف دخانیات اجتناب کنید. بعد از جراحی ، استفاده از دخانیات به ویژه سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری های عفونی و احتمال شکست در فرآیند کاشت دندان را به شدت افزایش دهد.

 

مراجعات منظم به پزشک: نیاز است بعد از سه هفته برای چکاپ کلی و بررسی وضعیت پایه های دندان به پزشک مراجعه نمایید. بعد از این ملاقات، ترتیب مراجعات مشخص می شود که برای جلوگیری از عوارض زیاد و بررسی های مداوم، نیاز است این مراجعات به صورت منظم و سر وقت انجام گیرد.

کلام آخر

مراقبت از ایمپلنت دندان می تواند از بروز عوارض بعد از جراحی جلوگیری و موفقیت و طول عمر ایمپلنت دندان را افزایش دهد. هر چند گفته می شود ایمپلنت دندان یک روش دائمی برای کاشت دندان می باشد، ولی عدم رعایت نکات و مراقبت های بعد از آن می تواند در شکست و یا موفقیت آن تاثیر زیادی داشته باشد. در این مقاله نکات مهمی مانند مسواک زدن بعد از ایمپلنت دندان، نحوه تغذیه و اقداماتی که بعد از مشاهده عوارض جراحی باید انجام دهیم و … توضیحاتی داده شد که امید است مثمر ثمر بوده باشد.


مطلب فوق توسط نویسندگان ایمپلنت تهران با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار ایمپلنت تهران نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 151
  • بازدید ماه : 447
  • بازدید سال : 3,646
  • بازدید کلی : 10,592