loading...
مطب ایمپلنت تهران|دکتر وحید دهقان
mousa بازدید : 18 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

برای بسیاری از افراد که قصد ایمپلنت دندان را دارند، این دغدغه وجود دارد که کدام مرحله ایمپلنت درد دارد ؟ ابتدا باید گفت ایمپلنت دندان در سه مرحله انجام می شود. مرحله اول که کاشت پایه ایمپلنت دندان است و به عنوان ریشه عمل می کند. مرحله دوم نصب اباتمنت بر روی پایه و مرحله سوم نیز نصب تاج دندان می باشد. برای اینکه بدانیم کدام مرحله دردناک است، باید تک تک این مراحل را بررسی نموده و بعد از آن خواهیم فهمید که مرحله دردناک ایمپلنت دندان کدام است. یکی از نکات مهم که باید قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت دندان مورد بررسی قرار گیرد، انتخاب جراح و ایمپلنتیست ماهر برای انجام این درمان است. در صورتی که دندانپزشک متخصص و متبحر در این حوزه انتخاب شود، غیر از نصب صحیح دندان، عوارض این روش نیز که درد یکی از آن ها است، به شدت کاهش می یابد.

کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد 32468543151320.

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

برای اینکه بدانیم کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد، در این قسمت به بررسی مراحل کاشت دندان می پردازیم. این مراحل شامل:

آمادگی برای کاشت ایمپلنت دندان

بعد از اینکه دندانپزشک متخصص و حرفه ای در کاشت ایمپلنت دندان را انتخاب نمودیم، در جلسه مشاوره و معاینه بایستی پارامترهایی مورد بررسی قرار گیرند. از جمله این پارامترها، سلامت عمومی بدن بیمار است. این جراحی تحت بیهوشی عمومی انجام می گیرد، بنابراین فرد باید آمادگی لازم را برای این جراحی داشته باشد. در این جلسه بهتر است پرونده پزشکی بیمار شامل بیماری ها، داروهایی که مصرف می شود، داروهایی که حساسیت و آلرژی دارد و … مورد بررسی قرار گیرد. دندانپزشک آزمایشاتی را برای بررسی وضعیت عمومی بدن بیمار تجویز می کند که باید تا روز جراحی انجام شود. سپس دندانپزشک وضعیت لثه و تراکم استخوان فک را مورد ارزیابی قرار می دهد. لثه بیمار نباید دچار عفونت و سایر بیماری های لثه باشد. تراکم استخوان فک نیز برای قرار دادن پایه نیاز است بررسی شود. در صورتی که این مشکلات وجود داشته باشد، روند درمان تغییر می کند.

کاشت پایه یا فیکسچر

یکی از مراحل مهمی که امکان وجود درد در آن است، این مرحله می باشد. در این مرحله باید پایه یا فیکسچر در داخل لثه کار گذاشته شود. این مرحله تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. زیرا باید قسمتی از لثه برش داده شده تا به استخوان فک دسترسی پیدا شود. در صورتی که دندانپزشک تراکم استخوانی را برای قرار دادن پایه مناسب بداند، این مرحله شروع می شود. بعد از این که لثه برش داده شد، استخوان فک سوراخ می شود تا پایه در داخل آن پیچ شود. عمق این سوراخ بستگی به ارتفاع پایه و پیچی دارد که قرار است در داخل آن قرار گیرد. بعد از این که استخوان فک سوراخ شد، پایه در داخل آن قرار گرفته و پیچ می شود. بافت برش خورده لثه بخیه زده می شود. سپس زمان داده می شود تا لثه اطراف پایه را گرفته و استخوان فک با پایه جوش بخورد.

نصب اباتمنت

این مرحله بعد از کاشت پایه و جوش خوردن استخوان فک با فیکسچر انجام می شود. فاصله زمانی بین این دو مرحله بین 5 تا 7 ماه است. 5 ماه برای دندان های فک پایین و 7 ماه برای دندان های فک بالا مدنظر قرار می گیرد. علت این امر بافت نرم در استخوان فک بالا و وجود سینوس ها در این قسمت است. بعد از این مرحله و تایید دندانپزشک برای نصب اباتمنت، مرحله بعدی شروع می شود.  در این مرحله اباتمنت که نقش حمایت کننده از تاج دندان را دارد، بر روی پایه قرار می گیرد. این مرحله نیازی به بیهوشی و بی حسی موضعی ندارد. در این مرحله بیمار دردی را حس نمی کند. زیرا اباتمنت که از جنس تیتانیوم است بر وی پایه نصب می شود.

نصب تاج دندان

مرحله نهایی ایمپلنت دندان، نصب تاج دندان بر روی اباتمنت است. این مرحله نیز دردی را به بیمار تحمیل نمی کند. تاج دندان که از جنس ماده ای سخت و مقاوم است، بر روی اباتمنت نصب می شود. تاج دندان قسمت خارجی دندان است و بیرونی ترین قسمتی است که دیده می شود. بین این دو مرحله نیازی به فاصله زمانی نمی باشد و می تواند پشت سر هم انجام شود.

درمان های جانبی

همانطور که گفتیم در صورتی که استخوان فک تراکم کافی و مناسب را نداشته باشد، نیاز است که به تراکم آن افزوده شود. در مواردی نیز در فک بالا، وجود حفره های سینوسی می تواند روند درمان را مختل نماید. برای اینکه شرایط لازم برای کاشت پایه ایمپلنت دندان فراهم شود، باید این دو درمان انجام گیرد:

پیوند استخوان

زمانی که استخوان فک تراکم کافی را ندارد، باید از روش هایی مانند پیوند استخوان و یا تزریق پودر استخوان برای افزایش تراکم استفاده شود. پیوند استخوان به این صورت انجام می شود که استخوانی از بیمار که مقاومت لازم را دارد، خارج و در فک بیمار پیوند می خورد. ممکن است این استخوان از بدن فرد اهدا کننده و یا استخوان حیوانات و یا از موادشیمیایی که این ترکیب را دارند، به فک بیمار پیوند بخورد. این مرحله نیز نیاز به جراحی و بیهوش کامل دارد. بنابراین ممکن است درد در این مرحله تجربه شود. هر چند در طول درمان دردی را بیمار حس نخواهد کرد. البته مراقبت های بعد از درمان نیز نقش زیادی در کاهش عوارضی مانند درد دارد. انتخاب دندانپزشک مجرب و حرفه ای در درمان های جانبی نیز نقش اساسی در کاهش عوارض درمان دارد.

لیفت سینوس

در مورد فک بالا نیز وجود حفره های سینوسی، مانع کاشت پایه ایمپلنت دندان می شود. برای رفع این مشکل، از لیفت سینوس استفاده می شود. در این روش جراح برشی در بالای دندان ها ایجاد کرده تا به استخوان فک دسترسی پیدا کند. محل برش را با استفاده از غشای مصنوعی که ممبرین نام دارد ، از طریق پیوند استخوان پر کرده  و محل  برش را  بخیه می زنند. جراحی های لیفت سینوس در دو  نوع جراحی سینوس بسته و سینوس باز انجام می گیرد. در صورتی که برای کاشت ایمپلنت دندان مجبور به انجام جراحی سینوس لیفت شدید، کاشت دندان را به 4 تا 9 ماه بعد واگذار می شود. چون برای این جراحی و ترمیم محل نیاز به این فاصله زمانی خواهد بود. این زمان متغیر بوده و  بستگی به شرایط کلی و سلامتی بیمار دارد. این مرحله از درمان نیز ممکن است با درد همراه باشد که با مصرف مسکن ها می توان آن را کنترل نمود.

کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد 154864153412015

علت درد بعد از ایمپلنت دندان

تا اینجا توضیح دادیم که کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد؟ مرحله نصب پایه یکی از مراحلی است که بیمار بعد از اتمام بیهوشی ، نیاز به مصرف مسکن خواهد داشت. چون این مرحله به صورت جراحی انجام می شود، احتمال بروز عوارضی مانند درد و ناراحتی در آن زیاد است. همچنین درمان های جانبی نیز مانند لیفت سینوس و پیوند استخوان جزو مراحلی است که احتمال بروز درد در آن بیشتر است. البته این موارد با مصرف مسکن ها و یا استفاده از کمپرس یخ قابل کنترل می باشند. در برخی موارد بیمار درد را بعد از کاشت ایمپلنت دندان تجربه می کند. در این قسمت می خواهیم این موراد را بررسی نماییم. زیرا در صورتی که مراحل کاشت دندان به صورت صحیح و مناسب انجام نشود، احتمال بروز درد بعد از ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت. این موارد عبارتند از:

عفونت

از دلایل مهم احساس درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان، وجود عفونت در لثه است. این مورد را می توان با رعایت موارد بهداشتی مانند استفاده مرتب از مسواک، نخ دندان و دهانشویه مخصوص ایمپلنت دندان پیشگیری نمود. علایم عفونت لثه عبارتند از بوی بد دهان، آبسه در محل جراحی، احساس درد در ناحیه مورد نظر و … که در صورت مشاهده این علایم، سریعا به دندانپزشک مراجعه نمایید.

عدم جایگذاری درست پایه ایمپلنت در داخل استخوان فک

عدم تخصص و مهارت دندانپزشک در نصب صحیح پایه، عامل بروز درد بعد از کاشت ایمپلنت دندان است. در این صورت پایه لق می زند و شل می شود. در زمان مصرف مواد غذایی فرد احسسا درد شدید در ناحیه جراحی را خواهد داشت. در این صورت باید به دندانپزشک مراجعه نمایید تا با برداشتن تاج دندان، پیچ تمیز و به صورت مناسب در محل خود قرار گیرد.

شل شدن پایه ایمپلنت دندان

در صورتی که استخوان فک تراکم کافی را نداشته باشد، احتمال جوش خوردن پایه ایمپلنت دندان بسیار ضعیف است. در این صورت پایه ایمپلنت دندان شل شده و درد زیادی را برای بیمار به همراه خواهد داشت. برای رفع این مشکل، ایمپلنت دندان از محل خود خارج، پیوند استخوان انجام می شود و مجددا ایمپلنت دندان نصب می شود.

احتمال آسیب به رشته های عصبی دندان

احتمال آسیب به رشته های عصبی در حین کاشت ایمپلنت دندان به ندرت اتفاق می افتد. ولی در مواردی ممکن است دندانپزشک در تشخیص صحیح محل رشته عصبی در استخوان فک دچار اشتباه شده و این مشکل پیش آمده باشد. در این صورت بیمار علایمی مانند خارش، بی حسی در ناحیه لب پایینی و یا یک قسمت از زبان و درد زیاد را تجربه نماید. سریعا با دندانپزشک تماس گرفته و مشکل را برطرف نمایید.

کلام آخر

در پاسخ به این پرسش که کدام مرحله از ایمپلنت درد دارد؟ باید گفت مراحلی که در آن جراحی صورت می گیرد مانند کاشت پایه ایمپلنت دندان و یا پیوند استخوان و لیفت سینوس از جمله مراحلی هستند که با عوارضی مانند درد و ناراحتی همراه می باشند. انتخاب بهترین دندانپزشک در این زمینه می تواند غیر از کسب نتیجه دلخواه، از بروز عوارضی مانند درد در حین درمان و بعد از آن جلوگیری نماید


مطلب فوق توسط نویسندگان تهران جراحی با استفاده از منابع علمی تحت وب و کتب علمی نگارش شده است. و همانطور که میدانید که مباحث علمی نیاز به مشاوره جدی پزشک دارد ، هیچگونه مسئولیتی عهده دار تهران جراحی نمیباشد. (دکتر دهقان)

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 21
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 29
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 137
  • بازدید ماه : 433
  • بازدید سال : 3,632
  • بازدید کلی : 10,578